Underground Superstarz – koncertdokumentumfilm

“Alternatív zenét rögzíteni, közreadni, underground zenészekről filmet forgatni nem üzlet, hanem szerelem kérdése. Ez a koncert-dokumentumfilm a magyar alternatív zenei élet meghatározó szeletéből ad ízelítőt a nézőknek. … Szereplői őszintén beszélnek a magyar zenei életről, nehézségeikről, a korlátokról, tilalomfákról, pénzről, sikerről, sikertelenségről, fájdalmakról…”

Eat Me!

Ez állt a film ajánlójában, és én tudtam, meg kell néznem. 2009. október 1-én a zene világnapján mutatták be a dokumentumfilmet, amelyen tíz zenekart láthatunk a pesti underground szcénából, s mint kiderül a filmből, mind ugyanahhoz a menedzsmenthez tartoznak. Ők pedig: Kistehén TánczenekarAnselmo CrewEgy Kiss Erzsi ZeneÓperentziaRuttkai Bori és a Specko JednoFókatelepEz a DivatPop IvanCabaret Medrano és az Eat Me. Nagy sajnálatomra, eddig még csak négy zenekart láttam közülük élőben: a KistehéntSzigeten, a Specko Jedno-t Debrecenben, az Eat Me-t szintén, illetve az Egy Kiss Erzsi Zenét utoljára most nyáron, a Campus Fesztiválon.

alkotok

A film után beszélgetés is történt az alkotókkal, és néhány zenekar képviselőjével. Itt volt Oláh Annamária a Fókatelepből, Ruttkai Bori a Specko Jedno-ból, és Lakinger József az Ez a Divatból, illetve alkotói részről Balázs Iván rendező, Czeglédi Edit riporter-szerkesztő, és Gulyás István producer. Egyébként a film éppen „turnén” van az országban, a nagyobb városokban (Debrecen, Győr, Pécs) el lehet kapni egy-egy vetítést.

Így az elején leszögezve, a címben szereplő undergrounddal tudnék vitatkozni, és mint kiderült nemcsak én. Ruttkai Bori fogalmazta meg jól szerintem, hogy ebben a filmben vannak underground és nem underground zenekarok, és nem a tömegkultúra hiánya teszi őket undergrounddá, hanem az underground szemlélet. Egyébként ő nagyon jókat nyilatkozott a filmben is, szívesen meghallgatnám a vele készült teljes interjút. Szimpatikus, kedves nő.

plakát

A film, a maga 125 percével, nekem kicsit hosszú, és bevallom őszintén, voltak benne unalmas részek. Az egész, egy 2009. áprilisában, a Dürer Kertben megtartott fesztiválra épül, az I. SzemFüles Fesztivál eseményeire. Itt lépett fel az a tíz zenekar együtt, akik a filmben is szerepelnek, közben pedig a nap folyamán riportok készültek velük, hogyan is látják a magyar zenei életet, és benne hova helyeznék el önmagukat.

A főkoncepció az volt, hogy minden zenekartól két teljes dal menjen le, ezzel is képet adva igen csak színes repertoárjukból, plusz az interjúk. Szerintem elég lett volna egy szám is, és egy kicsivel több szöveg, a köztes részeket úgyis zenével töltötték ki, vagy ha két szerzemény, akkor kevesebb zenekar. Mondjuk nem mindenki tudott érdemben nyilatkozni, voltak elég sablonos válaszok is, de az érdekeseknél meg hiányérzeted maradt.

Az “elektronikus alapokat” játszó zenekaroktól (még ha élőben szólt is a dobbal és a basszussal), így egymás után, annyira nagyon egyforma zenét kaptunk (hasonló ütem és lüktetés), hogy én magam is meglepődtem rajta (pedig mindegyik kicsit más volt, az egyik népzene felé hajló, a másik gitár centrikusabb, a harmadik jazzesebb stb.).

Akik nagyon tetszettek és nem ismertem őket korábban, az az Anselmo Crew és a Pop Iván. Őket élőben is szeretném egyszer megnézni. Ez utóbbi nem egy környezetbarát zene, de mindenképpen érdekes, egyedi megoldásokkal tűzdelt. A srácok avantgard, kísérleti filmeket készítenek, és valami ilyesmi a zenéjük is. Instrumentális, hangulatokról mesélő muzsika, sok-sok képpel/vetítéssel, amiket talált filmekből gyártanak, mint pl. mit kell csinálni atomtámadás esetén:)). Valahogy így határozta meg a srác, a „stílust”, amit játszanak, hogy “van benne free jazz, … tűzoltó, temetés, presszó, hangulat.” Engem megvettek.:)

rutkai(3)Egyébként a film jelentőségét én abban látom, ami el is hangzott a vetítés utáni beszélgetésen, hogy pár év múlva, lesz ennek az évnek (2009) egyfajta lenyomata, ami addigra már könnyűzene-történelem lesz. Mint ahogy máris van ilyen vetülete, hiszen elhangzott, hogy már a Kistehén és az Ez A Divat sincs meg abban a formációban, mint a filmen. Én azért örülnék neki, ha több ilyen típusú film is készülne, és a zenei szféra más szeletei is megrajzolódnának, akkor lehetne igazán megítélni a helyét ennek a filmnek. Mindenesetre hiánypótló, és érdekes lehet mindenki számára, aki egy kicsit is szeretne belelátni a zenei szféra működésébe.

(Megjelent bezs.hu 2010. február)

Vélemény, hozzászólás?

