Nick Cave: Válogatott versek 1984-2004

729413_4Mostanában megtalálnak a dalszöveg versek. Először Bob Dylan sorai nyűgöztek le, most pedig Nick Cave-é.

Keresgéltem a polcomon és ráakadtam egy Nick Cave kötetre. Belekukkantottam a versekbe és ott ragadtam,.. Beszippantanak. Ilyen sorok köszönnek vissza rád: “hol a madárdal basszusban dorombol” (A nyugati lány Kemény István fordítása). Imádtam.

Eddig nem figyeltem különösebben rá. Persze, a kötelező nagy slágerek megvannak és hallottam a botrányokról, heroinról, de semmi több. Most viszont örülök, hogy még egy könyve az És meglátá a szamár az Úrnak angyalát itt ül a polcomon. Nagyon figyelemreméltóak a szövegek. Majdnem mindegyik dalszövegben találtam érdekeset, kiidéznivalót; szerelemről, halálról, bűnről, gyilkosságról, magányról, rémálmokról szólnak.

“A semmiből érkezik, és amit
Magából mutat, az nem ő maga
Már a fejedben lakik”

Red Right Hand/A véres jobb Babiczky Tibor fordítása

A kötet fordítói között olyan emberek vannak, mint Kemény István (talán az ő fordításai tetszettek a legjobban, de lehet, hogy csak azért, mert azoknak a daloknak a nagy részét egyébként is ismertem), Parti Nagy LajosVarró DánielTóth KrisztinaEörsi IstvánHáy JánosNádasdy ÁdámMüller Péter Sziámi stb. Nick Cave mellett a magyar kortárs irodalmi élet egy része elevenedik meg a lapokon. Egyedi hangjuk, egyedi stílusuk ismerős előttünk, és ismerős zamatot is adnak a verseknek, mindezt úgy, hogy Cave gondolataihoz valami pluszt adnak. Maguk felé fordítják a dalszövegeket; le-, meg-, és átfordítják őket, mintegy testreszabva a testreszabhatatlan Nick Cave-et. Csalódni fog, aki szószerinti fordítást vár, én nem bánom, hogy nem az. Szeretem az ő Nick Cave-üket.

Sokszor felbukkan Cave-nél a bibliai téma, de nem ismer se Istent, se embert és a hangulatában nekem a Morrison versek jutottak eszembe. Nincsenek tabuk, nincsenek korlátok, nincsenek kimondhatatlan dolgok. Nagyon is van mondanivalója, és azt elementáris erővel, szinte hipnotikus hévvel át is akarja adni.

647px-Nick_Cave_3“Hol a Tiszteletes, az az őrült vén dög
Nyikorog szájával az öröklétről
Michelre gondoltam, a barátomra
Hogy csavarták be linóleumba
És hogy lőtték nyakon
Piros dicsfény vagy szóbuborék lett
A fejénél a folt
És rábődültem az égboltra, mért
Pont az esők elmúlhatatlanok
És az eső lehugyozott rám
És végleg elmosott”

Papa Won’t Leave You, Henry/A papa nem hagy el Kemény István fordítása

Szeretném látni az ő szemével egy kicsit a világot, olyan vad őrült-zseni szemmel, mint amilyen az övé. Valahogy sokkal intenzívebb, – elismerem bűnösebb is és zaklatottabb is -, de ezzel együtt is mélysége van. Tényleg mélysége, nemcsak blabla a mélységről. Amolyan pokolbéli bugyrok, ahol legalább egyszer az életedben már te is jártál, hacsak gondolatban is, és talán be sem mered vallani magadnak. Konvenciók, amiken ő átlépett (drog, botránykavarás, koncerten mikrofonzsinórral fojtogat egy nőt, fejét veri a dobfelszerelésbe, a nyílt seb látványa miatt leállítják a koncertet). Valahol azt olvastam, hogy ő egy mélyérzésű rossz fiú, akit lehet gyűlölni, imádni, nem érteni, szélsőségeit utálni, de szó nélkül elmenni mellette nem lehet. Van benne valami.

“Olvasom a naplóját az ágyán
Minden koszdarabot összetapogatok
Az ingembe gyömöszölök egy kitépett lapot
Meglógok az ablakon
Belemarkolok a repkénybe
Ki az ő rémálmából, vissza az enyémbe”

From Her To Eternity/Csak őt és mindörökké (1984) Kemény István fordítása

The Carny és ez a dal a Berlin fölött az égben című filmben is feltűnik. Nagy film. Wenders nagyon rendben van. Neki is van mondanivalója.

Kiadó: Jonathan Miller 
Kiadás éve: 2005
Fordította: Babiczky Tibor, Eörsi István, Havasi Attila, Háy János, Kemény István, Müller Péter Sziámi, Nádasdy Ádám, Parti Nagy Lajos, Peer Krisztián, Szijj Ferenc, Tóth Krisztina, Varró Dániel

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

