Időcsodák és ami mögötte van

OLYMPUS DIGITAL CAMERAGörgey Etelkával, alias Raana Raasszal, a Csodaidők-univerzum kitalálójával beszélgettünk, annak apropóján, hogy nemsokára megjelenik az Időcsodák-tetralógia második kötete. Ez, maga az univerzum, a keletkezése és még sok minden más is szóba került…

Júniusban jelenik meg az Időcsodák 2. kötete, ami a Csodaidők-tetralógiádnak egy alternatív változata… Menjünk bele ebbe egy kicsit, mi is ez tulajdonképpen?
G. E.: Ez egy gondolatkísérlet. Az Időcsodák az, ami mindig is izgatott az alternatív univerzumokban és az uchroniákban: egy teljes „mi lett volna, ha” történet – és mivel a Csodaidőket én írtam, ez a gondolatkísérlet sokkal autentikusabb, mint egy alternatív jelen vagy egy fanfic hasonló alappozíciója.
Megírni a történet egy másik változatát, ez tényleg érdekes kísérlet, de hogyan tudod kordában tartani? Úgy értem, hogy lehetséges számtalan „mi lett volna, ha”…
G. E.: Miután „a” lépést megtettem, más irányba lendítettem a történetet, az általam már ismert történelmi kereteken belül igyekeztem továbbmozdítani, ahogy a szereplők és az események ismeretében tovább mehetne.
Hol ágazik el az eredeti történettől és miért pont ott?
G. E.: Egy beszélgetésnél, amelynek következtében Yaan nem szakad ki a Kavenből – és azért éppen itt, mert miközben írtam a Csodaidőket, gyakran foglalkoztatott a kérdés, mi lehetett volna Yaanból.:)
És az lett, ahogy elgondoltad, vagy menet közben életre kelt? Tudom, ez így őrült kérdés, hiszen te írtad, de valahogy a történetet annyira sodorja magával a lendület…
G. E.: Egyáltalán nem őrült kérdés. Bár én az az író vagyok, akinek megvan az elképzelése, hogy merre menjen a könyv, sőt, a Csodaidők esetében ez egy fejezetekre kidolgozott vázlatot jelentett, a történet mégis sokszor önmagát írta, és változott.
Az Időcsodák előre felvázolt történetében is történt jó pár érdekes kurfli.
Mesélsz ezekről a kurflikról?
G. E.: Giin vonalában megjelent egy szereplő, akivel eleinte nem akartam mit kezdeni, de nem hagyta magát, és az ő történetének legfontosabb mellékszereplőjévé nőtte ki magát. Judynál és Yaannál a legvégén kettejük közös traumája lett másmilyen, mint terveztem.
Ugyanúgy négy kötetesre tervezed ezt a műved is?
G. E.: Igen:), annyi lesz, ha beledöglök is.:D

nagyon sok szeretettel...

A történet egyébként mennyiben más, mint a Csodaidőké? Sok új szereplőd van vagy a régieket mozgatod más szálakon?
G. E.: Sok új szereplőm van, sok régi nem tűnt föl eddig, van, aki nem is fog.
Aki ismeri a Csodaidőket, valami hasonlóra számítson az Időcsodákban, vagy egy teljesen új történetet kap?
G. E.: A három nézőpontszereplő ugyanaz, ezért sok szempontból hasonlít, másrészt viszont mindegyikük más utat jár be fizikailag is, lelkileg is. Ez persze az alapvető személyiségüket nem befolyásolja. A történet pedig teljesen más. Máshol vannak a törésvonalak, a konfliktusok, a feszültségek. Talán kevésbé drámai alak Yaan, de sokkal inkább az lett Giin.
Említetted, hogy Yaannál fontos, hogy a Kavenben marad; a többieknél is vannak ilyen meghatározó események?
G. E.: Igen, az első kötetből már kiderül, hogy Giinnek viszont el kell hagynia a Kavent, Judy pedig nem lett a Raas család tagja.
A második kötetről mit szabad megtudni?
G. E.: Van, aki a 16. fejezetig tudja, mi történt:D, akik „élőben” követték a könyv íródását az oldalon, de mindenki más spoilermennyiségre allergiás. Én szívesen beszélek akár a negyedik kötetről is, de lennének, akik utálnának érte.:D
Akkor csak egy nagyon picit mesélj a másodikról, csak hogy tudjuk, mire számítsunk…
G. E.: Judy már ekkor találkozik a biológiai apjával.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADrámai feszültség várható?
G. E.: Nem, Judy esetében nem hordoz drámai feszültséget, inkább feszengést, és persze a beszélgetés után Melilant nem végzik ki pár órán belül (mint a Csodaidőkben), hanem ő lesz az Alfa helytartója, tehát Judy sem tudja annyira lezárni magában ezt a kapcsolatot. Giin — voilà — börtönbe kerül, és az egész második kötetet ott tölti, míg Yaannak súlyos házassági konfliktusai vannak, veszekedések… Hétköznapi dráma, roppant kellemetlen helyzetek egy még kellemetlenebb végkifejlettel.
Akkor lehet megint izgulni… Bár még csak most lesz a második kötet megjelenése, mikorra várhatjuk a harmadikat? Tapasztalatból tudom, hogy letehetetlenek a könyveid, és folyamatosan izgul az ember, vajon mi fog történni!
G. E.: A jelenlegi életstílusom mellett újabb egy év, de igyekezni fogok, hátha megy hamarabb… Közben persze olvasható lesz fejezetenként az oldalamon, ahogy pl. a második kötet is. De a végső verzió azért különbözik: alapos szerkesztésen ment keresztül a fejezetenként feltöltött anyag, és pár helyen az egész szempontjait figyelembe véve egy-két eseményszálat kivettem, módosítottam vagy beemeltem mind az első, mind a második kötetben ahhoz képest, ahogy ez az oldalon megjelent verzióban szerepelt.
A megjelenő könyvedet június 21-én lehet majd először kézbe venni a kötetbemutatón?
G. E.: Pontos időpontot nem tudok, de a megjelenési parti június 21. Ha előbb kijön a nyomdából, ami valószínű, akkor a rengeteg postai megrendelést előbb lebonyolítom, úgyis legalább egy hét nekem, mire minden megrendelésről számlát írok, dedikálom, csomagolom, feladom ajánlva.
Ezek szerint lehet dedikáltan kérni a könyvet?
G. E.: Persze. Június 1-től ráadásul akciót is hirdetünk: mindenki, aki június 20-ig bármilyen Csodaidők/Időcsodák-kötetet vásárol, 1500 Ft/db áron kaphatja meg.

n33

Ennek a rajongók tuti örülni fognak… Visszatérve egy kicsit a könyvhöz még… Kíváncsi lettem… Most, hogy írod ezt a második vonalat, nem merült fel benned egy harmadik is?
G. E.: Nem, nem!:D Ha ezzel végeztem, tuti a Zöld csillagoknak ugrom neki, ugyanis az is megy ám a háttérben. Tudod, a Csodaidőkhöz kapcsolódó Raana-Nagy Andreas párhuzamos történet, és ha annak is vége, akkor vagy megírom a még ebben az univerzumban játszódó Enifet, vagy nem, de az lesz az utolsó, ha sikerül elszakadnom magamtól.:D Le kellene szoknom már a Csodaidők-univerzumról!
Egyébként, ha a harmadik kötet úgy alakul, ahogy tervezem, akkor sci-fisebb lesz, mint az előző bármelyik könyvem, ugyanis arra is választ kapunk benne, hogyan lett ebből a mi világunkból az a világ, miért nem lett valami robotizált vagy poszthumán e-emberiség belőlünk.
Egyszerre egy könyvön dolgozol, vagy néha a Zöld csillagokhoz is gyűjtesz anyagot vagy ötletet?
G. E.: Egy könyvön intenzíven, aztán több másikon ötletelés szintjén, de a Zöld csillagok első fejezetét végre megírtam, ezért már tudom, milyen alak is Nagy Andreas. Csak pár dolgot róla: Magyarországról indul majd, egy kissé posztapokaliptikus időből, az elején egy szakmunkásképzős tanár heveny alkoholizmussal körítve. Plusz ugye még ott van ehhez, hogy ő félig szerb, félig horvát származású, és az anyját és a húgát a szerbek megölték azért, mert horvát, ezért az apjával Magyarországra menekült, de a történet kezdetére már az apja sem él, és nincs senkije. De életének az a része, amelyet még a Földön élt meg, csak a niesi történet folyamán derül majd ki.

ellenallokLetehetetlennek tűnik ez is…
G. E.: … megírhatatlannak is. De most tényleg: hány kötet kell, hogy egy 400 éves életet ne csak vázlatszerűen feldobj? Azt hittem, trilógia lesz, ma már nem hiszek semmit…:D
Tudsz egy kötetes regényt is írni?;)
G. E.: Az Enif egy kötet lenne, ha sikerülne:D, de a magam ismeretében már nem mondok semmit.:)
Hogyan lesznek a borítóid? Ezeket a borítókat te találod ki, vagy adsz hozzá ötletet, vagy rábízod valakire?
G. E.: Az Időcsodák 2 a Csodaidők 2 fekete-fehér inverze. Ezt egy hölgy csinálja, Sigmond Viktória, aki még a CSI2. kötetének megjelenésére alkotta meg a borítót, azóta azt variáljuk.
Ő fogja a Zöld csillagok borítóját is készíteni?
G. E.: Igen, de annál már teljesen szabad kezet kap. Mármint ha én jelentetem meg. De lehet, hogy előtte megkérdezek még egy-két másik kiadót…
Nem jobb saját kiadásban kiadni a könyveket, vagy sok idődet elveszi az írástól?
G. E.: Nem olyan sok időt, de egy kiadónak több lehetősége van a promotálásra, én meg tudok „szállítani” egy alap olvasóréteget. Szóval lehet, hogy megéri majd valakinek. De az is lehet, hogy nem.
Mostanában szoktál fordítani, vagy arra már végképpen nincs időd?
G. E.: Igen, még mindig fordítok. Meg kell élni valamiből.:)
Min munkálkodsz most?
G. E.: Ebben a pillanatban? @Melchiadesian-nal próbáljuk gatyába rázni az új oldalamat, ami ugyanaz, mint a régi, csak új motorral, mert a réginél már rengeteg spamet kaptam, de a tartalom is ugyanaz, csak a forma más.
Fordítani egy bibliai atlaszt fordítok.
Írni meg az ICS 3-at írom a munkám mellett.

DSC_4116

Hogyan született a Csodaidők univerzum?
G. E.: Nagy Andreas akkor született, amikor még a ’90-es években az ELTE-re jártam. Egy előadás alkalmával gondolkodtam el azon, hogy talán most itt ül közöttünk valaki, aki a következő néhány ezer évben meghatározó személyiség lesz… És csak gondolkodtam, gondolkodtam, hónapokig, különösen, amikor untam az előadást, és Andreas egyre 3D-sebb lett.
Aztán megírtam a Zöld csillagokat. Aztán odaadtam a barátnőmnek. Aztán azt mondta, hogy ez sz@r. Eltüzeltem az egészet, és azt mondtam, hogy apparently nem vagyok író alkat. De sajnos nemrég előkerült egy nagyfloppyról, amire biztonságilag mentettem. Tényleg nagyon rossz.:D … És akkor jött a Harry Potter-fanfiction, amit angolul írtam, pedig akkor még nem is tudtam angolul:D, és ott muszáj volt nagyon szűken fogalmazni, tömören a leglényeget. Minél kifejezőbben, minél kevesebb pofázással, mert annyira nem tudtam jól.:D … És utána észrevettem, hogy magyarul is másképp fogalmazok, sokkal takarékosabban, úgy, ahogy angolul próbáltam a történetet megfogalmazni.
Ekkor, bár Andreas története végig ott volt a fejemben, egyszerűen nem tudtam, hogyan tudnék 400 évet megírni két-három kötetben úgy, hogy ne puszta vázlat legyen. Akkor arra gondoltam, hogy jó, akkor eresszük össze Andreas Kavenjét a mi világunkkal, és az nagyon durva lett, ezért gyorsan hozzáadtam még vagy 1400 évet. És egyszerre csak ott állt Yaan a családi tanács ajtaja előtt, hogy akkor ő most kiszakad. Az egész története ott állt előttem, de rájöttem, hogy nem tudom ott kezdeni, hogy kiszakad, kell némi bevezetés is, és akkor elkezdtem korábbról, ráadásul Giin nézőpontjából. Az első tervezéseknél ott volt Giin meg ő, váltott nézőponttal, de közben Judy túl jelentős mellékszereplő lett, és végül így ő lett a harmadik nézőpontszereplő. De a történet Yaané volt, sőt, az első CSI-verzióban csak ő élte volna meg a 4. kötet utolsó fejezetét…

n02

Szóval előbb a Csodaidőket kellett kiírnod magadból, és csak utána jöhet a Zöld csillagok…
G. E.: Igen, de az közben sokat alakult, úgy éreztem, hogy Raana élete kell még oda Andreasé mellé. A kettő párhuzamosan futna.
Mit gondolsz a szereplőidről?
G. E.: Mostanában egyre inkább úgy érzem, túl pozitívak a szereplői a történetemnek. Hogy valahol mindenki jó, vagy mindenkiben van jó, egyébként tuti, hogy sokan ezért is szeretik, és mások ezért tartják komolytalan irodalomnak.
De fura, hogy komolytalan irodalomnak tartják… Inkább csak skatulyáznak, nem? Sci-fi, hát nem irodalom…
G. E.: Az egy dolog, hogy a kortárs magyar szépirodalom címkét nem ragasztották rám, de legtöbbször még a kortársak között sem említenek, pedig azért annyira talán nem ponyva, és a mai magyar viszonyok között nem vagyok sikertelen sem…
Amit még muszáj megkérdeznem tőled is, mint mindenkitől… Kedvenc könyvek, írók, és tőled még fordítók is… Illetve ha lehet olyat kérdezni, hogy melyik saját könyved nőtt nagyon hozzád vagy melyik fordításod?
G. E.: Mindegyik saját könyvemet egyformán szeretem, és Naomi Novik Elefántcsont birodalom c. könyve volt a kedvenc fordítmányom.:) A kedvencek pedig … Fordító: F. Nagy Piroska, író: ebből túl sok van ahhoz, hogy felsoroljam, és könyvből is, de a magyarok közül szerintem jó Faludy meg Janikovszky meg Szabó MagdaLázár Ervin, vagy pl. Kertésztől jó volt a Sorstalanság.
Szűkítsük akkor… Olyan, aki, ami formált, hatással volt rád, és azt mondtad, én is ilyet akarok írni?
G, E.: Zsoldos Péter: Távoli tűzOttlik Géza: Iskola a határon. Ezek a legfőfőbbek.

n14

Miattuk lettél író?
G. E.: Nem. Azért lettem író, mert Rowling késlekedett az 5. kötettel, és nem tudtam kivárni. Ezért megírtam a saját HP-trilógiámat, ami az 1-4. befejezése, és elkapott a gépszíj.:D
Egyébként nem tartom magam írónak, és nemcsak azért, mert nem ebből élek, hanem egyszerűen nem tartozik hozzá az öndefiníciómhoz. Azt hiszem teológus vagyok elsősorban, aztán meg lelkész. Belül nem úgy gondolok magamra, mint íróra, nem ez határoz meg. Imádok írni, de akkor is… Olvasni is imádok, és mégsem olvasó a szakmám.:D
Igazából ám azért írok, mert van néhány történet, amit olvasni szeretnék, de nem írta meg senki, ezért megírom.:D
Köszönöm szépen a beszélgetést! És akkor találkozunk veled június 21-én az Időcsodák 2 megjelenési partiján!

(megjelent Merítés 2013. május)

Vélemény, hozzászólás?

