A Ghost Toast There Is No En…-jéről erősen szubjektíven

Néhány napja jelent meg a debreceni Ghost Toast zenekar második lemeze, a There Is No En… és nekem máris kedvencemmé lett; mondhatni számomra 2013. legjobb albuma, és ezek – valljuk be őszintén -, elég nagy szavak tőlem.

gt7

Nagy várakozás előzte meg, hiszen 2011-ben a Toast in The Shell albummal különös vizekre eveztek a srácok, ami egyszerre volt nagyon izgalmas, de még azért a kezdő lépések, a zenei útkeresés jellemezte – a tagok eddig (Pusi kivételével, aki klasszikus zenész, csellóművész), olyan bandákban játszottak, ahol volt frontember, szöveg, ének -, viszont egy olyan figyelemreméltó anyagot hoztak össze, amiről már akkor ordított, van benne potenciál és nem is kevés. Aztán koncerteken egy-egy nóta már feltűnt az új lemezről, mintegy csigázva a kedélyeket, éppen ezért tudtuk, hogy mire várunk és nagyon vártuk azt! Szerettem az első lemezt is, de azt kell hogy mondjam, ez kolosszális, mérföldekkel felülmúlja azt…

Az instrumentális zene egy külön “állatfaj”, nem túlságosan sokan művelik ezt a műfajt, éppen ezért a megszokottal ellentétben friss és üde színfoltot képviselnek az ilyen bandák. A szöveg hiánya – vonatkozik ez az alkotóra, de magára a hallgatóra is -, egyszerre szabadabbá és érzékenyebbé tesz mindenre, ami a zenében történik. Engem is. Ilyen szemmel és füllel csöppentem a There is no En… világába…

Az albumon 10 szerzemény hallható, összesen 49 percben. Mottója pedig Federico Fellini-től származik, aki szerint nincs vég, nincs kezdet, csak az élet végtelen szenvedélye. Én pedig a lemezt hallgatva, teljes mértékben magamévá tudom tenni ezt az állítását. Bár 10 számos az anyag, mégis legalább 15-16 komplett nóta vonul fel előttünk, amelyek át- és felülírják önmagukat és egymást a körülöttük lévő dallamok tükrében. (Érdemes nemcsak egymás után hallgatni a dalokat, hanem kipróbálni a lejátszó shuffle üzemmódját; új megvilágításba helyezi a hallottakat.) A számok között nincsenek éles határok, hanem egymásba átfolyva, egymást kiegészítve és egymásra építkezve is, hömpölyög a lemez előre. Hogy énektéma is hallható rajta, az külön öröm számomra, a többszólamú kórussal pedig meg lettem véve teljesen.:)

gt3

Mindjárt kezdésként egy ismerős dallam teljesen más köntösben, ami az előző albumot idézi meg, jelezve, hogy a már ott megismert ösvényen haladunk, csak egy sokkal körvonalazódottabb, kiforrottabb nyomvonalon. A Preapocalyptic Lamentations máris érdekességgel szolgál nekünk. A benne elhangzó szövegek H. G. Wells Világok harca című regényének az Orson Welles által készített 1938-as  rádiójátékából származnak. Ez a fajta megidézés nem áll távol a Ghost Toast-tól, már az előző lemezen is találhattunk efféle szövegrészleteket pl.  Richard DawkinsTerrence McKenna, és mások előadásaiból, interjúiból.

És ha már az előbb ismerős dallamot emlegettem… A lemezen található két bonus track, amelyből az egyik szám már az előző hanganyagon is szerepelt, most pedig új ruhát kapott. A No Balance egyik élménye számomra, hogy felfedeztem benne a basszusgitár játékosságát, mely egy részen Knight Rider-t idéző alapot hoz.:) A benne elhangzó szöveg egy picit módosított részlete Harry S. Truman 1949-es beiktatási beszédének.

Van az albumon egy nóta, ami két változatban is hallható; instrumentálisan és ének témával. Gondolom nem árulok el vele titkot, ha azt mondom, hogy a vokális verzió a számomra kedvesebb. A No Sleep egy viszonylag könnyen emészthető dallammal felruházott szerzemény, amit kifejezetten széppé tesz a LunarRising zenekar énektémája. Az énekesnő hangja sejtelmes és titkokban úszó. És ez a szerzemény tartalmazza a kedvenc gitár szólómat is, köszönet érte Bencének.

Mindegyik dalban van valami kis apróság, különleges megmozdulás, amiért érdemes végigbogarászni. A Legacy-ban számomra az erőteljes csellójáték adja azt a pluszt. Szeretem, hogy ezen a lemezen viszonylag sok a cselló. Zseniális hangszer és remekül sikerült beépíteni a zúzások közé, mintegy elvéve azok élét, mégis megerősítve azokat… Ebben a nótában is hallható szöveg, mely egy részlet Ray Lewis az NIT egyetemen “előadott” öltözői motivációs beszédéből. Aki NFL körökben jártas, annak ismerős lehet ez a név, emberünk a Baltimore Ravenst erősíti. Aki pedig koncertekre jár, már biztosan feltűnt neki, hogy a basszusgitár mögött álló WarYou szeret Ravens pólóban fellépni, a színe pedig attól függ, hogy hazai pályán vagy idegenben játszik-e a zenekar. A lemezről még egy rövidke dal kapcsolódik a Ravenshez. A Nor Defeat című szerzeményben Theodore Roosevelt Sorbonne-on előadott egyik beszédéből származik részlet, John Harbaugh, a Baltimore Ravens vezetőedzője előadásában.

A Lack Thereof az a nóta, amely szerintem a legerősebben kötődik az első albumhoz, mintegy hidat képez a kettő között. Persze, lehet hogy tévedek, de a hangulata engem arra emlékeztet. Azért a cselló reszelése vagy a basszusgitár feszültségkeltő lépegtése, jelzi ez már nem ugyanaz. Akik pedig járnak koncertekre már hallhatták a 17 in 5 című szerzeményt. Igen ügyesen összerakott dobtémája van, Bundynak nem lehet vele könnyű dolga, és ebben található egy cselló-gitár ikerszóló is.

A Life Is Strange különleges, kicsit talán a fülnek idegen harmóniákkal, mondhatni disszonanciával indít és mintha a dalban végig ezek feloldását keresné. Teljesen elüt a lemez többi szerzeményétől, kilóg közülük. Alapvetően kütyüs zene, diszkós alapra és ez elég távol áll tőlem. Amolyan Dj Piritós!:) A dobrész viszont tök állat is lehetne. Elképzeltem üstdobokon, mint amikor anno még a Korai Öröm 12 üstdobon mutatta meg mit tud. Ami megmenti a nótát, az a női ének, amit Shannon Hurley-nek köszönhetünk.

Az én abszolút favorit dalom a Hovin Mernem. Különleges szám, mintha nem is egy lenne, hanem mindjárt kettő.  Az eleje metál, ami jó-jó, de hát láttunk már ilyet, akár ezen a lemezen is. Viszont ez az, ami mintegy felkonferálja az utána következő zenei csemegét, ami meg teljesen levesz a lábamról. Átmegyünk világzenébe, és az én fejemben megjelenik egy kibővített zenekar kongásokkal, szopránszaxofonossal – ami engem hangulatában Garbarek-re emlékeztet, aki meg a kortárs jazz nagyja és nem restell játékával átlépni műfaji határokat -, háttérből halkan előbújó didgeridoo zsongással és örmény nyelvű kórussal. A Sareri Hovin Mernem című örmény népdal hallható a dalban, amit a Zulal acapella kórus ad elő. Amint először meghallottam, kapásból az Arizónai Álmodozók egyik betétdala ugrott be. Az pedig, ahogy a basszus uralja a teret, alulról megtámogatva némi billentyű adta “szőnyeggel”, a gitár meg csak díszítget, zseniális. Nagyon ki van ez találva.

A négy ember különbözősége számomra ebben a lemezben forrt igazán össze egy közös zenei eszme egységévé, amit így fejeznek ki muzsika formájában. Izgalmas album. Azért szeretem, mert vájkál a tudatomban. Sokféle hatással bír, és a lét furcsa síkjaira kalauzolja az embert. Az elme titkos részeit is megmozgatja és bekukkant az elfeledett sarkaiba is. Mint ahogy fentebb is láttuk, rengeteg egymáshoz nem kapcsolódó dolog villant be róla nálam, majd állt össze egy képpé. Alkotói gondolatokra ösztönöz!

Most már csak arra vagyok kíváncsi, hogy ezek a számok hogyan ütnek élőben, amikor sok decibellel és háttérvetítéssel megkapod az arcodba, oda bele, jól. Gondolom az is nagy élményszámba fog menni! Ebből ízelítőt kaphat az, aki december 7-én betéved az Ifjúsági Ház, Dharma Klubjába.

Fotók: Ghost Toast

Reklámok

3 responses to “A Ghost Toast There Is No En…-jéről erősen szubjektíven

  1. Visszajelzés: “Tudatmódosítók”: Dreamgrave, Ghost Toast, Mag és Mindwalk | kultúrlény·

  2. Visszajelzés: Klippremier – Legacy (Ghost Toast) | kultúrlény·

  3. Visszajelzés: Cikk az új lemezről | GHOST TOAST·

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s