Kompromisszumok nélkül…

shirley_valentine_VeresH-9315

Egy sajtóbemutató a színházban mindig érdekes. Egyfelől nagyon izgalmas az a tény, hogy te ott vagy az első külsősök között, akik láthatják a kész (néha csak majdnem kész) darabot. Te vagy az, aki felkonferálja a nézőknek, és a te szemeden keresztül látottak alapján ítélik meg, hogy meg akarják-e nézni vagy sem. Másfelől viszont nem könnyű ebben a dologban helyt állni, hiszen egy bemutató mindig este van (7-kor kezdődik és este 9-ig, 10-ig tart), és még mielőtt látnád a darabot, bármi fogalmad is lenne róla, vagy egyszerűen csak ráhangolódnál, elkapnád a hangulatát, a bemutató ELŐTT van lehetőséged kérdezni az alkotót, a színészt (őt is csak röviden, hiszen a félórába más médiumoknak is bele kell férnie, a szereplőknek meg készülni kell a bemutatóra). Pedig a rengeteg (nem sablonszerű) kérdés leginkább csak azután jön, hogy láttad mit “műveltek” a színpadon, a darabbal… A Shirley Valentine váltig állíthatom szenzációs darab, még pedig lenyűgöző alakítással… Sajnálatos módon, amikor ez a beszélgetés készült, erről nekem még fogalmam sem volt…

Willy Russell: Shirley Valentine című darabjának címszereplőjét (és egyben egyetlen szereplőjét) megformázó Majzik Edit színésznővel beszélgettünk az öltözőjében a visszatérésről, a kihívásokról a darab sajtóbemutatója előtt.

shirley_valentine_VeresH-9203

Ki az a Shirley Valentine? Mit gondolsz róla?

Lassan kezd összeállni a fejemben… Azt gondolom, hogy a legfontosabb tulajdonsága, hogy egy borzasztó nagy küzdő alkat. És azzal, hogy önmagáért és a saját szabadságáért megküzd, valószínűleg a környezetét is megváltoztatja. A darabról általában azt szokták gondolni, hogy hú, az egy mekkora feminista mű, és akkor a nők jogaiért, és az igazságért, mert mi elnyomott nők a házasságban… stb. Nem. Én azt gondolom, hogy a legfontosabb, amire Shirley rájön, az az, hogy nem kívülről kell várnia azt, hogy az élete megváltozzon, hanem igenis, hogy ha ő képes megtenni bizonyos lépéseket – ha ő képes frissen és máshogy szemlélni a dogokat semmint, hogy abban a szürkeségben, vagy abban a rutinban, amiben egyébként nyilván a mindennapi életét az ember éli, és az egyfajta biztonságot is ad neki, tehát -, hogy ha meri ezt a biztonsági küszöböt átlépni, akkor azzal valószínűleg nemcsak saját magát, hanem a környezetét is sokkal boldogabbá tudja tenni. Nekem ez a legfontosabb üzenete ennek az egész történetnek.

Hol vagy ebben te? Mennyire áll hozzád közel ez a karakter?

Nagyon sok mindenben szerintem. Nagyon sokan magukra fognak ismerni, ha nem is az egészben, de részleteiben biztosan. Biztos, hogy mindenki más részletet mondana, hogy neki mi volt a fontos ebből a történetből. Én azt hiszem, hogy én is most már itt a negyvenes éveim közepe után, még mindig kíváncsi vagyok (és ez egy nagyon jó dolog), és én sem akarok megelégedni annyival, amennyit elértem, vagy amennyi az életemben van. Annyira változik körülöttem az élet, és annyira különböző szituációkba sodródom, hogy ha ebbe úgy nagyon belegondolnék, vagy nagyon belepunnyadnék (most hirtelen nem tudok rá jobb szót), akkor valószínűleg vagy megbolondulnék, vagy valami olyan végzetes dolgot tennék, amit soha nem akarnék. Én is egy nagy küzdő vagyok, egy előremenő, aki azt mondja, hogy oké, most ez a szituáció van, és ebből most ezt próbáljuk meg kihozni. Kész. Nem arra gondolok, hogy jaj istenem, mi lenne akkor, hogy ha… Nem szeretem a totojázást. Én is egy ilyen folyamatosan változtató vagyok…

shirley_valentine_VeresH-9280

Mit gondoltál akkor, amikor felkértek erre a szerepre? Ismerted már a darabot?

Nagyon vegyes érzelmeim voltak. A darabot már ismertem. Egy nyári színházat csinálunk Vajdahunyadvárban minden nyáron Zugló szervezésében, és ott pont most nyáron Vándor Éva előadásában megnéztem – vagy is inkább nagyjából néztem meg, mert ugye egy szervező mindig rohangál, hogy minden rendben van-e. Tehát nagyjából ismertem a darabot. Amikor felkértek, az egy nagyon furcsa érzés volt. Egyrészt Debrecen miatt – azt mindenki tudja, hogy én hosszú éveket töltöttem itt, és nem is akármilyeneket -, másrészt egyedül színpadra állni mindig kihívás, harmadrészt pedig az, hogy én másfél éve nem álltam színpadon. Onnantól kezdve, hogy bezárt a Budapesti Kamaraszínház, egy teljesen másfajta élet felé fordultam, mert azzal tudtam a gyerekeimnek azt a fajta biztonságot megteremteni, amire szükségünk volt. Nem az ment bennem, hogy jaj istenem mi lesz velünk színház nélkül, hanem mentem tovább. Akkor adódott egy olyan lehetőség, amivel élni tudtam, és annak pont most lett vége. És milyen az élet? Egyszer csak felhívtak, és azt mondták, hogy akkor itt van ez a darab.

Aztán az egy másik kérdés, hogy nyilván sokan tudják, akik a színház működését figyelemmel kísérik, hogy ez Oláh Zsuzsinak volt a szerepe, aki az egyik legkedvesebb kolleganőm. Amikor felkértek először nem értettem, hogy ő miért nem vállalta. Végül azt gondolom, hogy egy rendkívül felelős színésznői döntést hozott, amikor azt mondta, hogy ő most úgy érzi, hogy nem. És azt is érzi, hogy talán soha többet, hogy nem akarja csinálni, és ezt elengedi. Ez nagyon fontos volt számomra, hogy ezt vele tisztázzam. Amikor pedig ez a kérdés tisztázódott, akkor már tényleg szívvel-lélekkel – aztán egy kis görccsel, később egy hatalmas adag ijedtséggel, tágra nyílt szemmel, úristen hol vagyok, mennyi időm van -, nekifogtunk a munkának Árkosi Árpád rendezővel. Akkor már a munka volt fontos, az, hogy az Árpáddal a saját szánk íze szerint alakítsuk ezt a történetet. Ez egy nagyon rugalmas sztori, pont ezért, mert mindenkinek más a fontos abban a rengeteg történetben, amit Shirley elmond. Egy ici-picit azt gondolom, hogy korszerűtlen is volt, egy ici-picit túl is volt írva. Mi megpróbáltunk egyfajta vonalon elindulni, ahhoz tartani magunkat és annak megfelelően alakítani a szöveget, beleszámítva nyilván azt is, hogy én egy teljesen más alkatú színésznő vagyok, mint például a Zsuzsi.

shirley_valentine_VeresH-9303

Melyek a kedvenc jeleneteid a darabon belül, amelyek a szívedhez nőttek valamilyen szempontból?

Ez most biztosan közhely, de úgy gondolom, majd egyszer az egész darab a szívemhez fog nőni. Amikor már majd nem azt a pánikot érzem, hogy csinálom, és próbálom összerakni a fejemben azt, hogy mi után mi következik. Tényleg úgy találtuk ki, hogy ebben ne kelljen egyikünknek sem kompromisszumot kötni; se az Árpádnak, se nekem, se emberileg, se színésznőileg, se rendezőileg, semmilyen módon. Azt kell, hogy mondjam, hogy mi ezt gondoljuk a darabról.

Én inkább a jeleneteknek a különbözőségét szeretem. Azt szeretem, hogy nagyon szélsőségesre próbáltuk csinálni, egyik pillanatról a másikra olyan váltásokkal, amelyeket színésznőként is borzasztóan szeretek és élvezek. Azt hiszem, hogy csak az érdekelheti a nézőt ezen a zsebkendőnyi területen, hogy ott áll előttem valaki, és kétszer 45 percben hogyan tudok rá odafigyelni. Egyébként ez is egy borzasztóan nagy kihívás volt. Üldögéltem és kérdeztem az Árpádot, hogy hú, szerinted ki lesz rám kíváncsi másfélórán át? Nyugi… Mindegyik jelenetet nagyon szeretem, azt is amikor kiborul, azt is amikor csak úgy elengedi a dolgokat, és csak mesél, mesél, mesél. Mindegyik valahol én vagyok és közel áll hozzám.

shirley_valentine_VeresH-9344

Mit jelent újra itt állni Debrecenben ezen a színpadon? Maradsz? Hogyan tovább?

Nem tudom mi lesz a jövő. Abszolút nem tudom, és most nem is tudok ezzel foglalkozni. Egyenlőre az Annáék (Ráckevei Anna  Csokonai Nemzeti Színház igazgatója – szerk.) sem ezzel foglalkoznak. Feltételezem, hogy le fogunk ülni, nem a jövőről beszélgetni, hanem egyáltalán beszélgetni. Nagyon nagy segítség volt egyébként számomra az, hogy végig hagytak dolgozni, és hogy semmiféle terhelés nem volt menet közben. Azt mondták, csináljátok úgy, ahogy nektek a legkényelmesebb, dolgozzatok itt, dolgozzatok Budapesten, ott és ahogy, csak legyen meg 7-én a premier. Úgyhogy én egyenlőre csak ebben gondolkozom. Nem volt annyi időm még, hogy elkezdjek foglalkozni azzal, hogy úúú, ez most a jövő? Nem. Egyenlőre azzal foglalkozom, hogy ez itt jól működjön.

A képeket Veres Hajni készítette, további képek a darabról itt tekinthetőek meg.

(Megjelent DebrecenPlus.hu)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

