Új spektákulum – Kortárs kínai képzőművészet

19 élvonalbeli, nemzetközi sztárrá vált kínai művész, 109 művészeti alkotása – köztük 73 grafika, 7 c-print, 7 olajkép, 7 videó, 3 installáció, 1 fotósorozat, 1 fotodokumentáció és 1 szobor -, látható 2014. március 30-ig a MODEM második emeleti, mintegy 1300 négyzetmétert felölelő kiállítótermében. A kiállított tárgyak nagy része a fél földgolyót megkerülve – tengeren és szárazföldön -, néhol elég viszontagságos körülmények között (a műalkotásokat szállító hajó hurrikánba került), érkezett Debrecenbe Szlovénián át egyenesen Pekingből.

_MG_5906

Az egyedülálló tárlat a MODEM és a Szecsuáni Művészeti Akadémia csungkingi galériája, a Tank Loft közötti együttműködés révén jött létre, és mintegy másfél éves szervezői munka előzte meg. Ahhoz, hogy a kiállítás megvalósulhasson nagyban hozzájárult, hogy a magyar-kínai gazdasági és diplomáciai kapcsolatok fontos helyszíne lett Csungking. 2010 óta önálló magyar főkonzulátus működik ott, és segíti a két ország közötti kapcsolatok kialakulását. Az ottani főkonzul, Hajba Tamás, a kiállítás védnöke.

Hogy mára, Kína már nemcsak gazdasági nagyhatalom, hanem a világ egyik legfontosabb képzőművészeti központja is lett, mi sem bizonyítja jobban, minthogy a világ legismertebb és legrangosabb nemzetközi képzőművészeti seregszemléjén, a Velencei Biennálén, legutóbb már Kínáé volt a leghangsúlyosabb jelenlét. A MODEM-ben felvonultatott művek közül számos alkotással a Biennálé közönsége is találkozhatott. A szakmai elismertség eme kimagasló foka is mutatja a kiállítás tekintélyét és jelentőségét.

_MG_5953

De, hogy mi is tárul a kuriózumszámba menő kiállítás látogatóinak a szeme elé? Politikai pop és cinikus realizmus. Fricska és kritika, Fájdalom és humor. Monumentalitás és tradíció. Történelem és manipuláció. Konzum és underground… Sokszínűség és sokrétűség jellemzi a nézők elé tárt műveket. Összetett, ellentmondásos és lenyűgöző világ ez, benne kibelezett fotellel, WC-csészék között forgó glóbusszal, archív Mao-fotókkal, zenei klippel és gyurmafilmekkel.

A kortárs kínai művészet hátterében történelmi események állnak. A kommunista pártnak saját elképzelése volt a művészetről, többek között acenzúra eszközével irányította azt. Nem volt helye a szabad, művészi gondolatok kifejezésének, csak úgy, mint nálunk. Később Teng-Hsziao-ping reformjainak következtében, elérte Kínát is a nyugati modernizáció szele és az avantgard mozgalmak hatása. És bár még mindig pártirányítás alatt állt a művészet, már az alkotóknak lehetőségük volt a lázadásra. Olyan művészeti kifejezésmódokat kerestek, amelyek nem szolgálják ki a pártérdekeket. A bemutatott művek készítői nagy részt a ’60-as években születtek és a ’80-as évektől folyamatosan alkotnak. Jellemzően külföldön éltek/élnek (USA, Németország, Olaszország), és nemzetközi színtéren alkotnak. Művészetükön egyaránt nyomott hagyott a kulturális forradalom hatása, a politikai zűrzavar, a ’80-as évek merészet kísérletező avantgard hulláma és a nyugati civilizációk fogyasztói társadalma.

_MG_5917

A tárlat egyik roppant izgalmas sorozata Csang Ta-li politikai játszmákat bemutató fotóarchív gyűjteménye, mely a történelmi múlt feldolgozását segíti. Képein megmutatja, hogy a kommunizmus hogyan változtatta meg a történelmet, hogy mennyire nem létezett akkoriban tényleges történelem, hanem csakis manipulált. Mao Ce-tungot és a pártvezetőséget láthatjuk korabeli fotókon, egymásmellé téve az eredeti és az újságokban leközölt képeket. Láthatjuk a ténylegesen megtörtént eseményeket és a médiában publikáltakat, melyekről emberek és tárgyak tűntek el, és az adott helyszínen nem létező elemek jelentek meg, vagy akár az emberek maguk is új környezetbe kerültek. Ez a sorozat felhívja a figyelmet a média jelentőségére, amely már régóta ott áll a politika mögött, és bár a kommunizmus időszaka lejárt, mégis a mai napig aktuális, és nemcsak Kínában…

Az-Uj_spektakulum_enteri-r_2

Nemcsak az előbb említett mű tart tükröt a médiának… Jang Csien Média lakoma installációja, ahol az örök mozgásban lévő média uralta világunkat, megsemmisített sajtótermékek papírdarabjaiként tálalják fel vacsoraként tányérok között az asztalon, és ahol a székek egyben WC-csészék is, hogy az ürítéssel se legyen gond… De természetesen a kreatív elme ha meglódul, akár talán kicsit radikálisabb és provokatívabb értelmezéseket is megláthat az alkotásban.

Egy másik hatásos installáció Cao Huj nem mindennapi kissé bizarr bőr fotelje, ami a varrás mentén felfeslett, és belőle emberi belső szervek fordulnak ki. Művészetében fontos szerepet kap a biológia, az állat és emberi testek. Az élet csodáját, a létezés értelmét feszegeti és ábrázolja nem hétköznapi művészi megfogalmazásban.

És ha már provokációt említettem az előbb… Az egyik videó egy felkapott szórakozóhely mellékhelyiségében rögzített sorozat része. Cuj Hsziu-Ven, a leghíresebb kínai női képzőművész 2000-ben készült Női mosdó című alkotása nem rejt titkokat… sőt, megmutatja azokat a maguk kendőzetlen formájában.

Vetítővászonra került az a popzenei klip is (amely egyébként saját megfogalmazása szerint “heavy metal music video”), melyet az ismert underground zenész, kortárs művész, költő, író, zenei producer és filmzeneszerző, Co-Hsziao Cu-csou (aka. ZOO X) készített barátjáról, Aj Vej-vejről. ZOO X művészetére a humorral átitatott szarkazmus jellemző, a szellemesség, a cinizmusra hajló egyedi látásmód. 2013-as Aj Vej-vejjel közös videója az Aj Vej-vej rocksztár lesz, barátjának, aki jelenleg a legismertebb kínai képzőművész, letartóztatásának és fogságban eltöltött idejének történetét játssza és énekli el. Erről nagyon sokáig nem is beszélhetett, és azóta is leginkább műveiben dolgozza fel életének ezt az epizódját. Nemcsak a klip, hanem a werkfilm is helyet kapott a kiállításon.

Többek között látható még a kiállítótérben a leghíresebb animáció készítő, Csou Hsziao-hu két gyurmafilmje is, melyek leginkább az egyének közötti és a közösség és az egyén közötti kapcsolatokra reflektálnak, a maguk művészi módján. (Az Elfelejtett oszlop a linken megnézhető.) “Az animációimat képkockánként építve tulajdonképpen szavakat, kifejezéseket vagy mondatokat hozok létre. A montázs maga inkább a létrehozott szavak és kifejezések közötti laza kapcsolódás, s ezek hosszabb kifejezésekké vagy akár mondatokká állhatnak össze. Reményeim szerint a néző a hagyományos logikát kiiktatva elkerüli a részleteket összekötő kapocs általános értelmezését, így többfajta interpretáció is lehetővé válik. Hadd magyarázza meg minden látogató saját maga a megtekintett munkáimat.”

_MG_5969

Az én kedvenceim, ha szabad megengednem ennyi szubjektivitást, két igen érdekes és elgondolkodtató installáció. Az egyiken tükörben írt szavak előtt ül az ember és saját magát/gondolatait látja bennük. A másik pedig egy sarok, ahol neonfényben úsznak a plafonról lógó telefonszámok, melyek tulajdonképpen az embert jelentik, a kapcsolatait a világgal, és ahogy közéjük sétálhat az ember az egymás közötti kommunikációt. Jang Csing-szung: A káprázat városa (2013). Zseniális.

Kurátor: Jü Ko (Yu Ke)

Társkurátor: Li Ko-ko (Li Keke)

Kiállító művészek: Fan Po (Fan Bo), Jang Csin-szung (Yang Jinsong) , Cao Huj (Cao Hui), Szu Hszin-ping (Su Xinping), Miao Hsziao-csun (Miao Xiaochun), Csang Ta-li (Zhang Dali), Huang Ji-han (Huang Yihan), Ma Liu-ming (Ma Liuming), Jang Csien (Yang Qian), Vang Csing-szung (Wang Qingsong), Liu Csing-ho (Liu Qinghe), Vej Kuang-csing (Wei Guangqing), Pang Mao-kun (Pang Maokun), Vej Csia (Wei Jia), Cuj Hsziu-ven (Cui Xiuwen), ZOO X (Co-hsziao Cu-csou (Zuoxiao Zuzhou)),Vang Csien-vej (Wang Jianwei), Csen Csie-jen (Chen Chieh-Jen), Csou Hsziao-hu (Zhou Xiaohu)

A kiállítás megtekinthető a MODEM második emeleti kiállítóterében 2014. március 30-áig.

A fotókat Nicolo Cucco készítette.

(Megjelent DebrecenPlus.hu)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s