Joanna Kamenarska és a Kodály Filharmonikusok

Március 20-án véget ért az idei évad kamarazenei sorozata. A Bécsi Klasszikusok utolsó hangversenyén Beethoven, Haydn és Mozart darabjai csendültek fel, vendégszólistaként pedig a szófiai születésű, világhírű hegedűvirtuózt, Joanna Kamenarskát, a Hamburgi Filharmonikusok első koncertmesterét köszönthette a debreceni közönség.

kodaly_filharmonikusok_MG_5730

A koncert első felében Beethovennek egy több mint kétszáz éve legnépszerűbb és legsikeresebb fúvósokra és vonósokra írt kamaradarabját hallhattuk, melyet a szerző pont túlzott méltatása és hangos sikere miatt kevésre becsült, pedig ez még Schubertet is megihlette, és ennek hatására írta hasonló hangszerekre oktettjét. A mű pedig nem más, mint az Esz-dúr szeptett op. 20. Beethoven 1799-ben komponálta a művet, mely részben visszatekintés a nagy elődökre, részben pedig már előremutat a szimfoniák felé. A hét hangszert tökéletesen egyenrangúan kezeli. „Képtelen vagyok nem-obligát módon írni, mivel obligato írásmóddal jöttem a világra” – írta a darabról. A hangzás mindvégig szimfonikus léptékű. A Esz-dúr szeptett 1800. április 2-án a bécsi Burgtheaterben került bemutatásra. A hegedűre, brácsára, klarinétra, kürtre, fagottra, gordonkára és nagybőgőre írt művet Beethoven Ferenc császár feleségének, Mária Teréziának ajánlotta.

A hat tételből álló mű, egy egész zenei színpalettát vonultatt fel. Az első tétel mozgalmasságát és a vonósok frisseségét, a második tétel kissé bensőséges és poétikus hangzása váltja fel. A harmadik tétel, a menüett, Beethoven egy korábbi kompozíciójából származik. A negyedik tétel kifejezetten dalszerű. Az ötödikre pedig nem igen lehet mást mondani, minthogy kérdések és válaszok röpködnek a levegőben. A zárótételen érződik, hogy eljött a befejezés. A méltóságos kezdés a zenészek elvonulására vall, akik azért búcsúzásképpen még kitesznek magukért, és megmutatják mit is tudnak. Ezekből az impressziókból is látszik, hogy a műben ott vibrál a hév, az életöröm, mintegy ezzel is köszöntve a hallgatókat, és ezt a Kodály Filharmonikusokból verbuválódott kamarazenekar játékában – köztük csellón közreműködve az est karmestere, Bényi Tibor -, nagyon szépen visszatükröződött.

kodaly_filharmonikusok_MG_5753

A koncert második felében színpadra lépett a teljes filharmonikus zenekar. Elsőként Haydn egy korai mesterműve, a D-dúr Divertimento op.1 No.3 (Hob.III.3)-t hallhattuk, amely mintegy felkonferálta az utána következő világsikerű darabot és hegedűművészt. A divertimento szórakoztató jellegű, szerenádszerű alkalmi kompozíció, amely különböző műfajú és hangszerösszetételű, többtételes, szvítszerű zenekari darabok füzérét jelöli. Haydn első vonósnégyeseit, melyek többnyire öttételesek voltak – mint ahogy a koncerten hallott mű is -, jelölték ezzel a műfaji megjelöléssel. A társasági élet vidámsága a menüettek részeiben, az érzelmek mély intenzitása és kifejezése a lassabb tételekben jelentkezik. Szinte úszni, siklani lehet a muzsikaszóban, amely megadta az alaphangot Mozart utolsó salzbugi hegedűversenyéhez.

Majd a hangverseny várva várt pillanatai következtek, Mozart és Kamenarska “kettőssével” ismerkedhettek meg a zenerajongók. Joanna Kamenarska Szófiában született és 5 éves kora óta játszik a hegedűjén. Később a salzburgi Mozarteumban tanult, majd a nemzetközi versenyekről sorra hozta el a díjakat, melyek tehetségének és virtuóz játékának adóztak. Elismert zenekarokkal játszott a világ számos pontján, Japánban vendégprofesszor, Európában pedig mesteriskolákat vezet. Jelenleg a Hamburgi Filharmonikusok első koncertmestere.

kodaly_filharmonikusok_MG_5815

Az A-dúr hegedűversenyről Einstein ezt írta: “Ez a versenymű ragyogásban, meghittségben és szellemben felülmúlhatatlan.” Mozart 1775-ben írta, és még ez év Karácsonyán bemutatásra került. A mű a hagyományos gyors-lassú-gyors felépítést alkalmazza, zenei változatossága pedig fületgyönyörködtető. Örömteli, könnyed és hangulatteremtő témákkal találkozunk a darabban. Az első tétel a várakozás izgalmával indul, melyet a szólóhangszer belépése még emlékezetessebbé tesz, szinte álomképszerűen úszik be, aztán “mutatja az utat” a zenekar számára. A második lassú tétel elringat. Finomság és törékenység jellemzi, mintegy ő lesz a megfelelő hangulatért felelős tétel. A zárótétel menüettjellege szembeszökő, közismert epizódja a fináléba illesztett törökös báli táncfantázia.

Kamenarska játéka elvarázsol. A közönség mondhatni tátott szájjal, visszafogott lélegzettel, de mindenképpen rácsodálkozva és egy pisszenés nélkül hallgatta a bulgár származású hegedűművészt. Hogy a virtuozitása mennyire valóságos és kézzelfogható, megmutatta nekünk, belopta magát a debreceni közönség szívébe egy szempillantás alatt. Bájosan kecses játéka folytán megelevenedett a ZENE és ott cikázott a széksorok között. Élvezett volt nézni, ahogy muzsikát csalt ki a húrok közül, az ember pedig nem tehetett mást, csak hagyta magát elúszni a hegedűhangjával egy különös világba, ahol kedvesen nevetnek, viccelődnek a hangok vele, miközben egyben simogatnak is.

kodaly_filharmonikusok_MG_5865

Mondanom sem kell, hogy a hegedűművésznőt vastapssal ünnepelte a közönség, és nem is nagyon akaródzott neki elengednie, így ráadásnak kaptunk még egy közkedvelt Mozart dalt, a Vágyódás a tavasz utánt, melyet egyedül zenekari kíséret nélkül szólóban adott elő a művésznő. Igazából egy improvizációkkal tűzdelt kortárs változatát hallhattuk, igencsak technikás hegedűkezeléssel, itt-ott visszaköszönve az eredeti dallammal, egy kicsit más világot mutatva az előzőekhez képest.

A záróhangverseny méltó ünnepe volt a bécsi klasszikus zeneszerzők méltatásának, Kamenarska játéka pedig színt, melegséget és üdeséget varázsolt a hűvös tavaszi estébe.

Fotó: Konyhás István

(Megjelent DebrecenPlus.hu)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s