Meghökkentő Berlin – Erwin Olaf

Egy rövid beszélgetés, melyben Erwin Olaf világhírű fotóművészt faggattam, a MODEMben nyílt Körhinta című kiállításának apropóján.

Erwin-Olaf-4

Miért pont ez az öt sorozat került kiállításra a Modemben? Miért pont ezeket hozta el a debreceni közönségnek?

Azért ez az öt sorozat kapott helyet a tárlaton, mert ezek az elmúlt tíz évemnek a munkái, és mind egyfajta időutazásról szólnak; visszamenni a múltba. Mindegyikben a film, a fotó és az installáció alkot valamiféle kombinációt.

Ha a Berlin-sorozatot nézzük… miért Berlin volt az a város, amely megtetszett Önnek? Gondolom számtalan másik helyen is járt már. Mi az, ami megfogta benne?

Igazából, mert egy olyan hely, amelynek hihetetlen gazdag a történelme. Akár ha a 18-19. századba tekintünk vissza, de akár ha a nem is olyan régi történelmébe – elég csak a berlini fal lerombolására gondolunk. Rengeteg embert inspirált, motivált arra, hogy különböző új dolgokat hozzanak létre. Szabadszellemű embereket ihletett meg, és ez tetszik nekem.

13907013_OEqhI

Erwin Olaf, Berlin, Stadtbad Neukölln, 2012

Honnan jött az ötlet, hogy gyerekekkel dolgozzon?

Megvolt már a téma, hogy akkor Berlinről szeretnék egy fotósorozatot készíteni. Kerestem még valami kulcsmozzanatot mellé, hiányzott még valami, egy konfliktusos tényező… A reptéren ültem, nagyon sok gyermek volt körülöttem, akik mind kiabáltak, vitatkoztak a szüleikkel, és akkor arra gondoltam, hogy hihetetlen, hogy mekkora hatással vannak mindenre, a körülöttük lévő dolgokra, milyen ereje van a gyermekeknek manapság. Sokkal nagyobb erejük van most, mint akár az én gyermekkoromba is volt.

De hogyan kerül egy vaddisznó a régi városházára?     

(nevetés) Mindig a fantáziám az, ami meghatározza, hogy milyen kelléket vagy tárgyat, vagy akár szereplőket használok az alkotás folyamán. Az első kép a fürdőben készült. Ott egy bohóc volt az, aki így egyből eszembe jutott a látottakról. A városházánál, ahogy beléptem, pedig egyszerűen beugrott egy kép, hogy egy gyermek ül egy malacon – először igazából egy házi sertés jutott eszembe, és csak utána gondoltam rá, hogy mégiscsak jobban nézne ki egy vaddisznón ülve.

Erwin-Olaf-1kk

Erwin Olaf, Berlin, Altes Stadthaus Mitte, 2012

Ahogy elnézem a többi sorozatot is, a műveivel nagyon intenzíven hat az érzelmekre, játszik a fényekkel, a színekkel. Alapvetően a hétköznapjait is ennyire intenzíven éli?

Igen. Azt gondolom, hogy nagyon színes életet éltem, főleg a fiatal éveimben. Most már sokkal inkább visszafogom magamat, de most is nagyon érzelemdúsan élek. De hát persze, ezek a képek sokkal esztétikusabbak, kifejezőbbek, mint amilyen életet én korábban éltem. (nevetés)

Említette máshol, hogy már öt éve nem látta falon ezeket a képeket. Hogyan hatnak Önre most, milyen érzés fogja el?

Nagyon boldoggá tett, ugyanis a sorozataim közül ez az egyik olyan sorozat, amely nagyon közel áll hozzám, amelyet igazából én ihlettem, a saját életem. Amikor megérkeztem és láttam őket a falakon, azt éreztem, hogy igen, ez így jó. Ez tényleg én vagyok.

Erwin-Olaf-3

Hogyan tovább? Min dolgozik most? Vége lett egy korszaknak és jön egy teljesen új dolog, vagy ezt a vonalat folytatja tovább?      

A következő években szeretnék változtatni egy kicsit. Most csendéletekkel is kísérletezem, illetve klasszikus aktokkal is. Szeretnék kicsit más irányba is elmozdulni.

A kiállítás 2015. február 1-ig látogatható a MODEM földszinti kiállítóterében.

Fotó: Péter Zoltán

(Megjelent: DebrecenPlus.hu)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

