A “Szoba” titkai…

… avagy egy új kezdeményezés, melynek köszönhetően a hálószobazene felüti fejét a debreceni klubéletben, és elkezd teret hódítani…

szoba-ksz

Szántó Tamással, Kisszántóval beszélgettünk egy álmos délelőttön a Sub Rádió stúdiójában. Nevét már nagyon sokan ismeritek Debrecenben, hiszen elég csak annyit mondanom, hogy Sub.hu, DubSzékház, és természetesen nem maradhatnak ki a felsorolásból a MODEM kert hangulatos hétvégi megmozdulásai sem. Az ő fejéből pattant ki az az ötlet, mely érdekességeivel, zenei kísérleteivel, figyelmet keltett az underground muzsika kedvelőinek táborában.

Mi ez a kezdeményezés? Hogyan lett a Dharma Klubból „Szoba”?

Valamelyik délután a Dharma Klub pincehelyiségében jártam, nem tudom már pontosan, hogy mikor, de teljesen más szemmel néztem rá, mint korábban, pedig voltam már eddig is nagyon sokszor ott. De akkor úgy, ott és akkor felmértem a terepet, és a hely méreténél és adottságainál fogva beugrott, hogy ez pontosan alkalmas arra, amit már évek óta szeretnék megvalósítani. A hálószobazene, mint olyan, pontosan jól passzol ebbe a kis földalatti lyukba, klubba, és akkor találtam ki – illetve találtuk ki sokan, mert elég sokan akartuk már ezeket a zenéket Debrecenben megmutatni –, hogy legyen az, hogy egy szórakozóhely adottsága határozza meg, hogy mit viszünk oda. Így került a hálószoba zene a Dharma Klubba.

Egyébként nagyon érdekes, mert a HNO3 Club megszűnése óta már eltelt lassan két év, de mindenféleképpen rendszeressé akartuk tenni a lo-fi hangzást valahogy, és havi rendszerességgel megmutatni ezt a városlakóknak. Viszont helyszínt nem találtunk rá eddig, pedig a Dharma itt volt az orrunk előtt, csak egyszerűen nem vettük észre.

Emellett ismerőseim folyamatosan szajkózták és ajánlották a különböző zenekarokat, közöttük a Mayberian Sanskülotts-ot is. És akkor egyszer csak minden összeállt, pont ott volt a fejemben ez a lehetőség, pont jöttek az ötletek is, és gyakorlatilag így közösen összeraktuk a dolgot. Aztán elneveztem Szobának, mert nem tudom milyen más nevet lehetett volna (gyorsan) kitalálni ennek a rendezvénynek. Így lett ilyen játékos és aranyos a neve.

Mi az a lo-fi hangzás?

A hi-fi ellenpontjaként lehetne talán legegyszerűbben meghatározni. A hi-fi a tökéletes hangzásra való törekvés, egy olyan technológiai paradigma, amely a zenének az abszolút értelemben való fogyasztását jelenti (jelentheti), tehát minden tekintetben a lehető legjobb minőségre törekszünk ebben az esetben. Ehhez képest a lo-fi természetesen nem azt jelenti, hogy törekszünk a legrosszabb minőségre, csak – és akkor itt van egy kis fogalmi zavar is –, nem foglalkozunk annyira a hangminőséggel, nem ezt tartjuk a legfontosabbnak. Persze ezek a zenekarok és ezek a zenék, zenei hangzások egyébként teljesen időtállóak, és a mai napig megállják a helyüket. Itt inkább a zene elkészülésének a környezetére utalhat ez a jelző. Ugye a hálószoba, vagy mondjuk ez a szoba is, ahol most itt vagyunk, ezek olyan körülmények, amelyekben nem tudunk és nem is akarunk stúdió minőséget produkálni.

Amit még fontos motívumnak tartok, az a kísérletezés. Az egyik ilyen legtipikusabb zenei fenomén az, amikor a gitárt nem pengeted, hanem mondjuk egy dobverővel szólaltatod meg. A hangszereknek az alternatív felhasználási módja, a máshogyan való megszólaltatásnak elve. Például Kasziék a Flexible Juice-szal használnak megafont. Rengeteg olyan eszköz és hangszer van, amelyet zenei célokra lehet használni. Itt van a Game-boy vagy például azok a számítógépes eszközeink, amikkel játszunk, szoftvereket fejlesztünk vagy grafikákat tervezünk, ezek mind olyan berendezések, amelyeket könnyen hangkeltő eszközzé lehet átalakítani. És ha már volt szó az első Szobáról, akkor a második Szobának ilyen módon az egyik fő-fő-fő fellépőjét a One-Up Collectif-et tudnám említeni, akiknek gyakorlatilag csak és kizárólag ezek a játék eszközök, számítógépes eszközök vagy konzolok a hangszereik. Érdekes lehet az, hogy úgy tűnnek majd fel a Szobában, mintha számítógépen játszanának, vagy valamilyen számítógépes játékkal játszanának, noha közben élőben zenéket alkotnak és különböző zenei hangzásokat és formákat variálnak. Ez az egyik alternatív felhasználási módja ilyen eszközeinknek, ez is az egyik sajátossága a lo-fi-nak vagy a hálószobazenének.

Még mielőtt rátérünk a második Szobára, az elsőről mesélj egy kicsit…

Az első Szoba, az végül elég nagy volumenű dolog lett, hiszen a Mayberian Sanskülotts, akiket iszonyatosan imádunk és már évek óta szerettük volna őket Debrecenbe elhívni, most itt voltak velünk. És ha már a magyar hálószobazene, egy kicsit a szentimentálisabb vonulatának az egyik legkarakteresebb formációját le tudtuk szervezni, akkor próbáltam arra törekedni, hogy Debrecenből szintén a hálószobazenének, az általam hasonlóan magas szintűnek tartott formációi jelenjenek meg. Így aztán magától értetődő volt, hogy a Flexible Juice Kaszás Sándorral és Kósa Erzsébettel fellépjenek mellettük, ráadásul nekik album bemutatójuk is volt.

Ők azok, akik az előző albumukat kazettára adták ki?

Igen, kazettán is megjelentek. Egyébként a Mayberian-nek is van kazetta megjelenése. A Mayberian és a Flexible Juice mellé, jött a Nyolcadikosok, hogy egy kicsit a keményebb, progresszívebb zenék is felhangozhassanak. Az ő triójuk energikus garázsrockot játszik. Úgyhogy gyakorlatilag az első Szobán, három zenekar, háromféle dinamikájú zenéje tudott megmutatkozni egészen a szentimentális, könnyebb zenéktől az indirektebb, kicsit a vagány, egoista zenékig – nem is tudom milyen jelzőket lehetne még mondani a másik végletre –, a végén pedig egy levezető dj-szettel készültem. Próbáltam reflektálni ezekre a zenei világokra, és a kész zenei kompozíciókat egymásután válogatni úgy, hogy kellemes legyen, jól hangozzon.

A hálószobazenének a látvány is a része, vagy inkább csak a hangzás?

Ha abból indulunk ki, hogy a lo-fi nem törekszik a tökéletességre, akkor valószínűleg azt kellene higgyük, hogy a dekoráció sem annyira fontos… Személy szerint én a dekorációt mindig fontosnak tartom, mert azért mégiscsak valahol vagyunk, valahol létrejön ez a dolog. Kezdetben arra gondoltam, hogy az egész Dharma Klubot egy óriási hálószobává varázsoljuk. Aztán amikor elkezdtük tervezgetni és kitalálni, hogy ez hogyan valósítható meg, rájöttem, hogy ebből a kezdeti ötletből vissza kell vennünk, mert egész egyszerűen nem vagyunk képesek most ebben a formában létrehozni azt, amit megálmodtunk. Úgyhogy olyan apró, jelzésértékű motívumokat alkalmaztunk, amelyek úgy gondolom, hogy mindenképpen a hálószoba sajátosságai. Mint azok a régi játékszerek, felhúzható műanyag kocsi, dzsip, plüssállatok, a maci – kedvenc kisállatunk –, amivel megfeleltettük ezt a rendezvényt. Tehát a plüssmacik, egyéb játékszerek és valahogy a színes éjjeli lámpa, ugye azok a dolgok, a szőnyegtől kezdve a függönyig, amelyek valószínűleg mindenkinek megtalálhatók a hálószobájában.

Milyen a kísérleti zenének a fogadtatása itt Debrecenben? Van ennek egy kifejezett bázisa, amelyik eddig lappangott, és amelyet sikerült előhívnotok ezzel a rendezvénnyel? Említetted a Flexible Juice-t, mint olyat…

Szerintem egyébként – és ez nem csak Debrecenre, hanem talán úgy országosan is jellemző lehet, de nem akarok nagy szavakat használni –, a kísérleti zenével kapcsolatban sokaknak hiányos fogalmaik vannak, nem biztos, hogy pontosan tudják mi is az. Én sem tudom, mi az, nekem is csak egy véleményem van ezzel kapcsolatban, de Debrecenben talán most már ki lehetett alakítani azt a szemléletet, hogy igenis a kísérleti zene érdekes. Önmagában jelent annyit, hogy elmenjünk rá és megtekintsük. Már nem egy olyan periférikus zenei mozgalom, amelyet tényleg csak a zenészek és a zenészek haverjai ismernek, hanem olyan emberekkel is találkozunk, találkoztam például a Szobában is, akikről eddig nem tudtam, hogy érdeklik ezek a zenei dolgok.

Itt van egy nagyon érdekes fordulat is, hogy a hálószobazene „rajongói” – ha abból indulok ki, hogy a hálószobából, otthonról, az én szobámból, a lakásomból indul, bárhonnan –, akkor ezek az emberek, nem biztos, hogy megfordulnak mondjuk a Roncs Bárban, a debreceni zenei életből nem feltétlenül veszik ki a részüket, mert nem is akarják. Hiszen ugye, ez a világ, a hálószoba világa, az ő világuk. Éppen ezért nagyon sok esetben nem is tudnak róla, hogy próbálkozunk, igyekszünk ilyen zenei kezdeményezéseket létrehozni. Folyamatában talán két-három Szoba után, két-három alkalom után már majd lehet arról beszélni, hogy a kísérleti zenének, a hálószobazenének tulajdonképpen mekkora közönsége is van. A közönség maga sem tudja még, hogy valaminek a részese tud lenni.

Szubkultúra van születőben?

Tulajdonképpen igen, bár én félek mindig a szubkultúra szót a számra venni. Valami új dolog születőben van, az tény és való, és most úgy érzem, hogy egy csomó hasonló ingerencia találkozik a városban, és hogy ebből lehet valami, és úgy gondolom, hogy lesz is valami.

Beszéljünk a második Szobáról… kik jönnek, miért fontos, hogy megnézzük őket, milyen kuriózumokkal találkozhatunk a koncerten?

A második Szoba az elsőhöz képest egyből egy különkiadás lesz, mert klasszikus értelemben nem lesznek zenekarok, ezek a formációk egyértelműen a dj-zés és a kísérleti zenék mentén születtek meg. Itt van mindjárt a One-Up Collectif, egy francia duó.

Hogy kerülnek ők ide?

Ők az Opera Egyesülettel hozhatók kapcsolatba. Talán két évvel ezelőtt, léptek fel a Modemben, de előtte már a civil szerveződések szintjén az Opera Egyesülettel ifjúsági csere kapcsán kapcsolatban álltak. Ennek a civil szerveződésnek köszönhetően létrejött ez a kapcsolat, amely egyébként mindemellett egy zenei kapcsolat is, hiszen ők zenészek, mi meg foglalkozunk a zenével, pontosabban a Sub Rádió foglalkozik a zenével. Most pedig újra európai turnéra indultak, így természetesen megkerestek bennünket is, ennek köszönhető, hogy március 12-én, egy rendhagyó csütörtöki napon érkeznek Magyarországra és Debrecenbe, és a Szoba második alkalmával fel is lépnek a Dharma Klubban. Ők így kerülnek képbe. Mellettük pedig szintén debreceni gyökerű és részben debreceni művészek lépnek föl. Eoforwine, aki a Floppy Kick Records-nál tevékenykedik. Az ő esetében az az érdekes, hogy a zenei formátum, a floppy, mint hanghordozó vagy adathordozó, ami zenét is képes hordozni jelenik meg. Míg a One-Up Collectif-nél a zenét előadó platform a game-boy a fontos, addig Eoforwine-nál a zene tárolására alkalmas platform, a floppylemez adja a különlegességet. Olyan zenék és olyan hangzásvilágok kerülnek előadásra Eoforwine által, amelyek jellemzően floppyn jelentek meg és jelennek meg a mai napig. Sokan nem is tudják, hogy Magyarország talán egyetlen floppy kiadója Debrecenben működik.

szoba-ksz2

Jómagam a végén megint csak dj-zni fogok, megint csak valahogy kapcsolódva ezekhez az érdekes hangzásokhoz. Ez a hangzás egyértelműen a 8 bites „butított”, számítógépes környezetből származó hangzás lesz. És ebben pedig partnerem Noise64, Budapestről.  Az ő munkássága a Bitlab Records-hoz köthető. Megpróbálunk valahogy majd egy olyan elektronikus zenei estét, olyan kifordított formájában létrehozni, hogy legyenek szokatlan előadások (One-Up Collectif), legyenek szokatlan zenei formátumok (Eoforwine live-act) és az ahhoz köthető progresszív és nagyon nehezen fogyasztható, de szerintem borzasztóan vicces és kritikus zenék – a harsh noise. A végén Noise64-el tehát dj-zünk és mindazt, ami addig elhangzott megint csak valahogy cd-ken, lemezeken – digitális analóg formában valahogy majd újra összeszedjük, összegezzük.

Kuriózum számba menő este lesz, nem minden héten terem ilyen…

Talán azért is mondhatjuk rá, hogy azért igen, ez kuriózum, mivel nem volt még Noise64 sem Debrecenben, ennyiben tehát ő is érdekes lehet. A facebook-os eseményen folyamatosan gyűjtjük azokat a tartalmakat, amelyek mentén szerveződik az este. Próbálunk látványban is tartani a 8 bites hangzáshoz, a számítógépes környezethez. Mik lehetnek ezek? Számítógépes játékok, számítógépes grafika, a rossz minőségű grafika, ezen fogalmak mentén próbáljuk majd valahogy összerakni a képi világot.

Március 12-én Szoba * Chiptune-est a Dharma Klubban. One-Up Collectif (Fr), Eoforwine, Noise64, Kisszántó hallhatók az este folyamán, no meg a 8 bit és a harsh noise.

Fotó: Veres Hajni

(Megjelent: DebrecenPlus.hu)

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s