Makrancos Kata (balett)

makrancosbalettvolfkatalinfotomtifoldiimre

Makrancos Kata (fotó: Földi Imre)

Balett két felvonásban, hat képben. Seregi László koreográfus Shakespeare-trilógiájának utolsó darabja a Rómeó és Júlia és a Szentivánéji álom után. Goldmark Károly zenéjét Hidas Frigyes dolgozta át, a libretto-t Shakespeare nyomán Seregi írta, ez volt a koreográfusi pályájának utolsó állomása, annak méltó lezárása. A darabot 1994. június 11-én mutatták be a Magyar Állami Operaházban, és azóta is nagy sikerrel játsszák, akárhányszor újra színpadra viszik.

„Mindig Zeffirelli volt a mániám és a bibliám és az istenem, és Zeffirelli egyik korai gyönyörű filmje, a Makrancos Kata Liz Taylor-ral és Richard Burton-nel, azzal a dús, pompázatos, gazdag reneszánsszal, amiben ő majdnem utolérhetetlen; a belső enteriőröktől egy levélfelbontó elefántcsontnyelű késig, a tárgyak és az emberek gyönyöre.” (Seregi László)

seregi

Seregi László

A balett története azzal kezdődik, hogy egy kocsmában háttal ül nekünk egy magányos férfi. Fáradhatatlanul és ihletetten ír, és ennek nyomán megelevenednek az alakok, tele lesz a kocsma, szétfeszítik a teret és Pádua piacterén találjuk magunkat álarcosokkal és zászlódobálókkal körülvéve a farsangi mulatság kellős közepén. Aztán megjelenik Bianca, akiket kérők vesznek körül, egy Lucentio nevű diákkal egymásba szeretnek, ám addig apja a régi szokás szerint nem adja férjhez, amíg nővére Kata – akitől retteg egész Pádua -, férjhez nem megy, persze neki egyenlőre, esze ágában sincs. Aztán jön egy nagyevő-nagyivó nemesember, Petruchio, aki a hozományért cserébe hajlandó elvenni a makrancos lányt, ám ahhoz az ő beleegyezése is kellene, melyet nem egyszerű már megszerezni sem, és csak ezután jön még a java, a lány megszelídítése. Rögös az útja a szerelemnek mindkét fél számára. Szépen lassan összecsiszolódnak a felek, nem kevés civakodás és humoros jelenet közepette, mígnem Katából a legkezesebb hitves nem lesz. A szerelmi forgatagból újra a kocsmába kerülünk, magányos alakunk pedig sok-sok teleírt lap közepette végre kinyújtózhat, elkészült a mű.

makrancosbalettfotokanyobela

Makrancos Kata (fotó: Kanyó Béla)

Seregi László, A makrancos Kata színrevitelekor azt mondta, hogy olyan darabot akar készíteni, amit az ő kétkezi munkás édesapja is megért, és nem kell a táncosnak a szövegkönyvet, a nézőnek pedig a műsorfüzetet olvasgatni, hogy rájöjjön, épp mi történik.” (Apáti Bence balettművész)

És ez teljes mértékben sikerült is neki. Egy végtelenül szerethető darab született a kezei alatt, amely felhőtlenül nevettet, szórakoztat és maximálisan kikapcsolja az embert a hétköznapokból egy időre. A majd két óra pillanatok alatt elszáll, miközben a néző egyik ámulatból a másikba esik. Itt egy szemet gyönyörködtető kettős, ott egy mókás jelenet, amott pedig egy páratlan díszlettervezői megoldás. Tele van egyszerű, de nagyszerű ötletekkel (gőzölgő kád), és meglepő fordulatokkal (pl. amikor Kata a viharból belép Petruchio házába ázott szoknyaaljjal, a sáros vizet egy vödörbe csavarja, és tényleg csurog belőle a víz, nemcsak megjátssza).

A szereposztástól a bemutatóig – Seregi László portréja

A koreográfiára nem tudok mást mondani csak azt, hogy szenzációs és pazar. Seregi László pedig zseniális koreográfus. „Nem kaptam olyan képzést, mint a kollégáim nagy része: a képzőművészet felől közelítettem a tánchoz. Létrehoztam egy repertoárt a legjobb szándékkal, a legjobb tehetségem szerint. Nem kísérletezőt, szórakoztatót. Kiszolgáltam a közönséget… Így éltem le az életemet.” (Seregi László) A második kép végén Kata és Petruchio „párharca” valami félelmetesen kifejező. Mikor megláttam, ott és abban a percben tudtam, máris imádom ezt a darabot. Bár nincsenek szavak, de a táncnyelvén beszél hozzám. Mit beszél, egyenesen társalog, és a válaszomat várja.

A balett nekem valahogy mindig a szépségről, a kecsességről és a líraiságról szólt (nem nézek túl sok balettet), és sosem gondoltam, hogy a szép és a mulatságos ennyire közel is hozható egymáshoz, és ilyen jól megférnek, kiegészítik egymást. Üdítő felfedezés volt számomra.

makrancoskatafoldi

Makrancos Kata (fotó: Földi Imre)

A táncosok lenyűgözőek, legyen szó akár a szólótáncosokról, akár a tánckarról egyaránt. Tényleg szemet gyönyörködtető látvány az, ahogyan suhannak a színpadon, formálják meg az általuk táncolt karaktereket. Nem csak táncosok, szavak nélküli színészek is. (Azért nem merek táncszínházat írni, mert Seregi László nem szerette ezt a szót, hogy miért, a fentebb linkelt kisfilmből többek között ez is kiderül.) Bianca két kérője, a „(s)pi(c)perkőc” és a „mackós”, egy az egyben végzetesek az ember rekeszizmaira. Ez a szereposztás, mely az alábbi felvételen látható, nem egy mai darab, viszont pazar. Olyan nagy neveket rejt, mint Hágai Katalin (Kata), Ifj. Nagy Zoltán (Petruchio), Volf Katalin (Bianca), Nagyszentpéteri Miklós (Lucentino), Solti Csaba (Grumio), Balogh András (Gremio), Tóth Richárd (Hortensio), Havas Ferenc (Baptista) és Sárközy Gyula (udvari főszabó), és akik közül azóta már legalább hárman Kossuth-díjas balettművészek, hogy az egyéb elismeréseiket ne is említsem.

A teljes balett

Goldmark Károly zenéje bár száz éves, mégis friss és üde, és főleg mai. Kellőképpen pörgős ahhoz, hogy lendületet adjon ennek a tüzes komédiának. És amiről mindenképpen említést kell tennem, az a fantasztikus díszletek és kellékek, és a csodaszép jelmezek. „A modell rémesen fontos, méghozzá 1:25-ös léptékben, megkíméli a díszlettervezőt attól, hogy elmérje magát a nagyszínpadon.” (Seregi László) Amit Zeffirelli a filmvásznon, azt Seregi a színpadon valósította meg. Gazdagság, tökéletesség, egység és harmónia. Ezek a szavak jutottak róla eszembe. Gondolom, nem árulok el nagy titkot azzal, ha azt mondom, hogy én ennek a darabnak a hatása alá kerültem, és nem tíz lépés erejéig…

„Semmi más ambícióm nem volt, csak hogy beülj várakozás telin és elégedetten távozz a színházból. Meleg érzésekkel távozz ráadásul, és még egy ilyen egyszerű verbális történetből is kapj valami pluszt, valami alapigazságot, valami gyönyörűt, amitől még az utcán, ha tíz lépést mész a járdán, még mindig arra gondolsz.” (Seregi László)

Advertisements

One response to “Makrancos Kata (balett)

  1. Visszajelzés: A makrancos hölgy (A Nagy Shakespeare Projekt) | kultúrlény·

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s