“Nem szeretem a kényelmes könyveket…”

13442226_1098887023509573_5780191099193360351_nDobozváros, Óraverzum, A majdnem halálos halálsugár… mind irodalmi díjakat besöpört regények, most pedig a Könyvhétre megjelent egy újabb kötet A mosómedve, aki ki akarta mosni a világot. Az IBBY-díjas íróval, Lakatos Istvánnal beszélgettünk…

Legutóbb amikor beszélgettünk veled, ott jártunk, hogy a Dobozváros kiadás előtt állt… Mi történt veled azóta?

Utána még írtam 3 regényt, egyúttal belekezdtem két sorozatba. Szokás szerint kicsesztem magammal. Kiadót váltottam. Nyertem 3 gyermekkönyves díjat.

Izgalmas napjaid vannak… de akkor kezdjük az elején… A Dobozvárost megírtad, és egyből az Év Gyermekkönyve lett. Képregényesből egyszerre íróvá váltál? Hogyan élted ezt meg?

Azt mondják. Én majd csak az ötödik regény után fogom annak nevezni magam. Eddig négy van. Fura volt. Egyszerre jó és rossz, mert óriási élmény kézbe venni egy regényt, amit én írtam, másrészt baromi nehéz meló.

titkos ajtó

Titkos ajtó – Illusztráció a Dobozvárosból

… és mégis belevágtál a következőbe is…

Muszáj volt. Meg szeretem szívatni magam, ez súlyos jellemhibám. És a következő rögtön egy trilógia első része is lett. Egy kötet lett volna, de egyszerűen túl sokat akartam elmesélni. Hát most írhatom a többit. Már ha egyszer eljutok odáig, hogy folytassam az Óraverzumot. Bár Böszörményi Gyula már annyiszor mondta, hogy írjam már, hogy most már komoly lelkiismeret furdalásom van.

Ezek szerint nemcsak az olvasók szeretik, hanem az írótársak is…

Óriási megtiszteltetés, hogy Gyulát a barátomnak tarthatom. Én az Ambrózy báró könyveire kattantam rá, de nagyon. Imádom.

“(…) a Könyvkóstoló-esten Lakatos Pisti volt a vendégem. Az Óraverzum regényét imádom, a fazon totál agyament és nem csak remekül rajzol, de írni is nagyon tud.” Böszörményi Gyula (forrás)

Másolat - térkép_kész_légfellérA Dobozváros mellett az Óraverzum is elnyerte az IBBY-díjat, amelyet a Gyermekkönyvek Nemzetközi Tanácsának Magyar Szekciója ítél oda az előző év legjobb magyar gyerekkönyveinek. Mit jelentenek neked ezek az elismerések?

Egyrészt nagyon jó érzés, hogy úgy látszik, valamelyest értek az íráshoz, noha általános iskolás koromban akartam csak regényeket írni, később nem, csak véletlenül alakult így. Másrészt – és itt jön, amiről nem szoktak beszélni – most már jó lenne, ha ezzel pénzt is tudnék keresni. De belátom, hogy rétegkönyveket írok, amikre sok esetben elég szélsőségesek az olvasói reakciók. Gyanítom, soha nem fogok bestsellert írni.

Azt mondod rétegkönyveket írsz, pedig kétszer is megnyerted az Év Gyermekkönyve-díjat, ami valahol azt is jelenti, hogy a könyveid túlmutatnak ezen…

Ez nekem is fura. De közben mégsem a könnyen fogyasztható kategóriába tartoznak a könyveim. Talán a Teslák igen, de az meg egy más műfaj. Nem zabolázom meg a fantáziám, a legidiótább ötleteket is használom, ha épp úgy tetszik. Mi tagadás, nem vetem meg az altesti humort sem, ez sokaknál kiveri a biztosítékot. Azt is belátom, hogy a könyveimben vannak elég erőszakos részek is. Ezek mind kívül esnek az általános komfortzónán, pláne a gyerekkönyveknél. De hát ez van, én ilyen vagyok. Egyszer egy olvasói véleményben azt írták, hogy baj lehet az agyammal és gyógyszert kéne szednem. Azon kiakadtam. Az egy dolog, hogy mit gondolok magamról, de ha szövegekről van szó, az ilyen személyeskedés nagyon felbosszant. Egyébként meg nem szeretem a kényelmes könyveket, meguntam őket, miért írjak én is olyanokat?

részlet2

Gyermek- és ifjúsági irodalom kategóriába sorolhatók a könyveid… Te mit gondolsz erről?

Elvileg, de azt vettem észre, hogy azért ez nem ilyen egyszerű. Pláne, hogy az Óraverzumnál erősen tágítottam kifelé a határokat, ezért is nehéz eladni. A második rész nyolc évvel később fog játszódni, az már másik korosztály ugye, és sokkal durvább és nyomasztóbb is lesz, mint az első, pedig azért az is az volt már. Azért sincs még kész a második kötet, mert másfél évig dolgoztam a regényen, a világ kitalálásával együtt, és nagyon nyomasztó volt annyi ideig az Óraverzumban élni. Persze szeretem azt a világot, de nem tagadom, hogy kikészített. Egyebek mellett ezért is kezdtem bele az Emma és Tesla-sorozatba, hogy kikúráljam magam. De szerencsére annyit változott az utóbbi években a gyermekirodalom, hogy amúgy is tágulnak a határok, egyre merészebbek és jobbak a magyar írók könyvei is. Én meg egy idő után úgyis akarok írni felnőtteknek szóló regényeket, szóval szépen végigjárom az utat. Szeretnék írni egy komolyabbat, ami részben a családomról szólna és egy Budapesten játszódó urban fantasy-t.

mozizó mosómedvék124

Mozizó mosómedvék – Illusztráció A mosómedve, aki ki akarta mosni a világot képes regényből

Említetted a Teslákat. Most jelent meg a Könyvhétre a második kötet, A mosómedve, aki ki akarta mosni a világot… Azonkívül, hogy felüdülés… mi a terved vele? Hány kötetet tervezel?

6 részesre tervezem, és remélem, hogy lesz annyira sikeres a sorozat, hogy meg is csinálhassam. A Tesla szimplán egy állatság. Olyan könyvet akartam, ami pusztán csak szórakoztat, hogy a gyerek csak olvasson, nevessen, semmi több. Ilyen is kell. Az angoloknál nagy divat ez a nagyon-nagyon sok képes regénytípus, ahol szöveg és kép gyakorlatilag egyben van. A Teslákat én is tördeltem, mert hagyományos módon – kihagyjuk a helyet a képnek és utólag beszúrjuk – ezt nem lehet megcsinálni. Mindegyik részben klasszikus ponyva elemeket használok, mert imádom a ponyvát és sokat is merítek belőlük. Az első részben voltak zombik, gonosz tudós, óriásrobotok, a másodikban földönkívüli invázió, klónok, farkasember, szuperhős, múmiák. És így haladok szépen tovább. Képregényes elemek is vannak benne, hiszen a képregényrajzolásról még nem tettem le, csak kevés a lehetőség. Ahhoz meg már túl kiégett vagyok, hogy a fióknak rajzoljak.

12931185_10208448448276263_5964726016602261888_n

Mikkamakka

Éppen kérdezni is akartam, hogy a képregényekkel hogy állsz? Az egy nagyon fontos részed, és mintha mostanában egy kicsit a háttérbe szorult volna…

Az OFI gyereklapjában, a Mikkamakkában fut egy havi két oldalas sorozatom, a Port.hu havi programajánlójában egyelőre egy oldalas képregényt rajzolok és a Műút portálján van még egy kalandos életű képregényem – elég sok rész kimaradt, mert egyszerűen nem volt időm vele foglalkozni. De jó lenne mondjuk csinálni egy új Lencsilány kötetet, a sztorik meg is vannak. Gondolkodtam egy Indiegogo kampányon, de annyira nem bízok magamban, hogy össze is jöjjön.,

Én bátorítanálak, hogy próbáld meg… De akkor ezek szerint nincs mellőzve a képregény a regényírás miatt.

Inkább csak takarékra van téve, kényszerűségből.

lencsilany001

Milyen a regényírással és a képregényrajzolással a viszonyod? Illetve a kettő viszonya egymással?

Ugyanolyan. Marha nehéz nekiülni mindkettőnek. Attól függ, mit akarok elmondani. Néha a Teslánál érzem, hogy mindent meg akarok rajzolni, és az működne képregényben is. 170 rajz, az kevés (ennyi van a másodikban). Az Óraverzumot például nem tudtam volna megrajzolni, de nem is akartam, azt regénynek való történet, a Lencsilány pedig nem működne szövegként.

lőrinc metál010

Milyen az új Tesla fogadtatása?

Fogalmam sincs, eddig még alig van visszajelzés.

Dolgozol most valamin?

Most épp a második Teslát heverem ki, nagyon kemény egy hónap volt a rajzolás, azt hiszem megint bele is betegedtem. De utána nemsokára jön a harmadik rész, plusz a kis képregények, amiket csinálgatok. És már van egy Óraverzum Légió című fájlom is, de még elég szánalmas állapotban.

Hogy érted azt, hogy belebetegettél?

Napi 12-16 órát rajzoltam, túlpörgettem magam és minden könyv után teljesen kilátástalannak érzek mindent és nagyon befordulok.

12990987_10208551628255698_4951169002528291372_n

Nyáron lesz egy kis lazítás?

Most megyek Miskolcra, a Műút szöveggyár táborába, majd hozzátok a Campus Fesztiválra, de ennyi. Nincs lazítás.

Voltál már korábban Debrecenben?

Két éve azt hiszem. Áfra Janiék hívtak meg és ott néztem meg a Pókembert.

———-

Lakatos István a Debreceni Moly Klub és a Művésztér Egyesület meghívására július 21-én a Campus Fesztiválra érkezik, ahol 16 órátólKULTer.hu-DUB Székház Színpadon, a Víztoronynál lévő összművészeti helyszínen, lesz látható és hallható vele egy beszélgetés. Fb-esemény itt.

(Megjelent: Merítés, 2016. június)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

