Az Álmok Tengerén innen és túl

Augusztus 4-én jelent meg Kiss Zsuzsa legújabb kötete, a Történetek az ékszerdobozból. Ennek apropóján beszélgettünk az írónővel a könyv megjelenése előtti napokban.

Három éve, hogy utoljára meginterjúvoltalak… mi történt veled azóta?

Nem sok minden. Mindenesetre ez alatt az idő alatt is írtam a magam apró történeteit, amikből egy válogatást ismét közreadok. Pár napon belül jelenik meg a Történetek az ékszerdobozból című novellagyűjtemény, ami lényegében az elmúlt három év legjobbjait tartalmazza.

Azért még ne szaladjunk ennyire előre:) … a legutóbbi beszélgetésünknél épp egy sci-fit írtál, mi lett vele?

Ment a kukába. Azt hiszem, a sci-fi nem az én műfajom. Volt egy érdekes álmom, amiben a dimenziók összecsúszásából eredő bonyodalmakkal kellett megküzdeni. Álomnak valahogy jobban hangzott, mint leírva. Van egy sajátos, eléggé a klasszikushoz közelítő nyelvezete az írásaimnak, ami viszont egy sci-finek határozottan nem tesz jót. Egyszerűen nem illett össze a téma a stílusommal, arra pedig nem nagyon volt időm, hogy megpróbáljak kitörni ezek közül a magam állította korlátok közül. Majd egyszer, talán, ha már nem feltétlen szeretne rám szakadni az ég.

Szereted magad kipróbálni mindenféle műfajokban, amiket nem feltétlenül szánsz a nagyközönségnek? Vagy ez csak egy véletlen elkalandozás volt?

Igen, nyilván, csodák ugye a komfortzónán kívül történnek. Bele-belekezdek ebbe-abba, és van, ami megfog, azok szépen gyűlnek egy kis mappában a számítógépemen, néha előveszem, és vagy jól szórakozok rajtuk, vagy elgondolkodom, tovább írom, esetleg rájövök, hogy na ez nagyon nem nekem való, és törlöm.

Milyen kezdemények ülnek a gépeden? 

Néha felvázolom reggelenként az álmaimat. Na azok között aztán van mindenféle. Még romantikus lányregény is.:) Néha kicsúszik egy-egy vers is a kezeim közül, de a vers nem áll annyira közel hozzám.

Paradigmaváltás – László Maya illusztrációja a Történetek az ékszerdobozból c. könyvhöz

Pedig az egyik moly-antológiába pont egy versed lett beválogatva…

A Csillagles című moly-antológiában jelenik majd meg a Molylepke balladája című versem. A versek azok csak kilengések, játszom egy kicsit a szavakkal… Vogon verset is írtam már.;)

Nem a Csillagles az egyetlen moly-antológia, amiben megjelensz/jelentél…

A Magánvégtelen című moly-antológiában egy eddig ki nem adott városmesével, a Csodabonbonnal pályáztam és elfogadták.

Ezek szerint gyűlnek a városmesék is? Lesz abból is hamarosan kötet?

Gyűlnek, gyülögetnek. Nem tudom, hogy lesz-e belőlük kötet. Egy kicsit most kiszakadtam abból a világból, ahol a városmesék léteznek, de mivel elég dimenzióvándor tudok lenni, nem kizárt, hogy hamarosan megint elmosódnak az álom-valóság határok, és akkor talán születnek újabbak is.

Írtál történetet egy novellapályázatra, ami igen jól sikerült…

Olyannyira, hogy beválogatták a közé a kilenc mű közé, ami az Ügyészek Lapjának tavalyi különszámában megjelent. Ott a téma nem állt annyira távol tőlem: egy ügyész szakmai válságát és az abból kifelé vezető utat kellett bemutatni. A jog területén általában ugyanazokkal a generális problémákkal találjuk magunkat szemközt, mindegy, hogy az igazságszolgáltatás mely szereplőjeként próbáljuk élni a mindennapjainkat. A legnagyobb probléma szerintem mindig az, amikor az ember (az ügyfél) elvész a paragrafusok között. Ezt kíséreltem meg feldolgozni a magam módján.

Történetek az ékszerdobozból – borító (László Maya festménye)

Sikeresen, és ha jól tudom ez is helyet kapott az új kötetedben, az ékszerdobozban… Miért pont Történetek az ékszerdobozból a címe?

Így van, ez A mérleg címet viseli, lévén egy kis medál juttatja túl ügyészünket a holtponton. Azért ékszerdoboz, mert az ékszerek hivatottak a mindennapjainkat ékesíteni, és teszik ezt úgy, hogy végig testközelben vannak. Ezek a történetek is olyanok. Mind valamilyen ékszerből indul ki (vagy oda tér vissza), és mindnek egyetlen célja van: ékesíteni a mindennapokat. Az én “meséim” nem agresszívek, nagyon ritka bennük az olyan konfliktus, ahol vér, verejték, netán testrészek elvesztése árán lehet csak megoldást találni. Ezek inkább a belső úton vezetnek, az ezekben lévő konfliktusok többnyire lelki konfliktusok. Amit el-elrejthetünk, akárcsak azokat az ékszereket, amikről csak mi szeretnénk tudni, hogy ott vannak velünk, rajtunk vannak, emlékként hordjuk. .

Milyen ékszerek inspiráltak téged? Akár a birtokodban is vannak?

Volt, amit csak képen láttam, de igen, van, ami tényleg itt van az ékszerdobozomban. Dana-ékszer sok olyan csodával ajándékozott meg, ami már akkor mesélt, amikor ránéztem, és volt olyan is, ami csak akkor, amikor kézbe fogtam. Ezek a történetek általában nem nemesfémekből készült ékszerek alapján készültek (kevés kivétellel). A nemesfém engem nem inspirál, inkább a természetet megjelenítő, magukba foglaló ékszerek történeteit hallom meg.

Dana-ékszer

Miről szólnak ezek a történetek, és mennyiben másabbak, mint a Városmesék?

A Városmesék végig egy olyan világban játszódott (játszódik, ez a világ létezik), ahol összefolyik a valóság és az álom. Az Ékszerdobozban már elkülönül a két világ. Megjelenik egy határ a kettő között. Miről szólnak? A felnőtt élet problémáiról. Az elengedés, a szenvedélybetegség, a túlhajszoltság okozta csömör és az ezekből történő kilábalás is megjelenik köztük. Mindig van kiút. Lehet, hogy le kell merülni a legmélyére a pokolnak, de ha addig nem fulladsz meg, ott szilárd talajt érsz és el tudsz rugaszkodni.

Borús történetek ezek, avagy megcsillan rajtuk a szépség?

Szépség nélkül nem lett volna értelme megírni szerintem. De közreadni biztosan nem. Megjelenik bennük a bánat, nyilván, de mindig ott van a feloldozás vagy annak a lehetősége is.

Elvarázsolt kert – László Maya illusztrációja a Történetek az ékszerdobozból c. könyvhöz

Ez a köteted is illusztrált…

Igen (a te ötleted volt és mennyire igazad volt). László Mayát kértem meg a borító és az illusztrációk elkészítésére. Neki ez már a tizenhetedik kötete. Szeretettel ajánlom az általa illusztrált könyveket, mert olyan csodálatos képi világa van, ami képes szebbé tenni a hétköznapokat. Emellett pedig álomszép tetoválásokat is készít. A stílusunk szerintem teljesen összepasszol. Amikor átküldtem neki a kéziratot, nem mellékeltem hozzá használati utasítást. Rajzolta, amit a szíve diktált a történetek alapján, és azt kell mondjam, csukott szemmel a közepébe! A hóvirág Liza nénije megszólalásig olyan, amilyennek én elképzeltem, a gömbbe zárt rózsa és az elhagyott biblia is – mintha csak a sorok rajzolták volna meg magukat. Maya elképesztő pontossággal öntötte vonalakba a leírt világot.

… és nemcsak az általa készített illusztrációk szépek, de a borító is gyönyörű… arra volt a fejedben valami, vagy hagytad Mayát szárnyalni?

Ráhagytam. És nem bántam meg! Amikor elkészült a grafikával, utána már természetesen beleszóltam, a betűtípus, az egyes elemek elhelyezkedése az még kérdéses volt, de azt hiszem, Maya és Attila (Kiss Attila Csongor – maKACS Design) szépen összedolgoztak.

Nagyon… A próbapéldány már megvan, mikor juthat hozzá a nagyközönség?

Augusztus 4-én az Underground Kiadó gondozásában fog megjelenni.

Molyokkal – Debreceni Könyvhét 2017. (Fotó: Kiss Attila Csongor)

Az a születésnapod, így lett tervezve? Ez lesz a születésnapi ajándékod?

Nem így lett tervezve. Az volt a fontos, hogy még augusztus elején kijöjjön, mert ugye a könyvszekrénynél szerettük volna az első programok között ennek a bemutatóját megtartani. Ez csak grátisz jelenség, hogy pont aznapra várható a megjelenés.:)

… és ha már említetted a könyvszekrényt, ott lesz a könyv bemutatója. Mikor?

Tervek szerint augusztus 26-án 17:00 órakor. Erre az időpontra Maya is ígérte magát Sopronból, és úgy tűnik, hogy Dana is el tud jönni Miskolcról az ihletforrásokkal.

(Megjelent Merítés 2017. július)

Vélemény, hozzászólás?

